Fra en online chat til bedste venner.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus, jeg startede 4 måneder siden at chatte med en pige på min alder over Twitter. Siden har vi snakket vær dag, hun bor så i Indonesien.
Vi kender alle hindanes hemmeligheder, jeg har selv været igennem meget i min familie, for nogle uger siden fortæller hun mig at hendes mor døde da hun var 10.
Vi har efter snakket over Viber (en gammel lorte app) og hun siger tit hun er tyk og alt muligt og jeg har fortalt hende at hun et smuk og ikke skal høre på det.
Hun har sagt hun er bange for hun har noget mentalt forkert, i hendes land koster det meget for en psykolog og hendes far er tit sur, hun har haft det meget
skidt det seneste og vil virkelig gerne hjælpe men kan ikke please hjælp. KH- Internet pigen

Svar:
Hej med dig
Det lyder rigtig dejligt, at du har en god veninde, og at I er gode til at dele ting som måske kan være svære at snakke om. Men nogle gange kan det også være svært, hvad man skal sige som kan gøre, at den anden føler man er til hjælp og støtte.
Du skriver, at du rigtig gerne vil hjælpe hende, da hun har haft det meget skidt. Men det er svært hvad du skal gøre, måske særligt pga. den store afstand der er mellem jer rent fysisk. Men jeg tror faktisk, at du allerede er til stor hjælp for hende, da du lytter til hende, når I skriver eller taler sammen. Tit betyder det rigtig meget at have en at dele nogle ting med, som kan være hårde at gå rundt med selv. Det kan hjælpe bare at få sagt noget - at fortælle en hemmelighed kan derfor virke beroligende og opmuntrende, da det er rart at få forståelse hos en anden, og ens problemer nogle gange kan virke mere overskuelige. Så du kan fortsætte som du gør, og være der for hende, det er jeg sikker på at hun sætter stor pris på.
Et råd kunne være at prøve at finde ud af, om din veninde har en person i Indonesien, fx en god veninde eller noget famile som hun er tryg ved og har lyst til at betro sig til. Nogle gange kan det nemlig være rart at snakke med nogle, der også rent fysisk lige kan give en et kram eller et klap på skulderen. Du skriver, at hun fortæller, at hendes far tit er sur, men måske du skulle prøve at foreslå hende at tage en god snak med sin far. Måske har de nogle ting, der skal tales ud om, og på den måde vil han måske også bedre kunne sætte sig ind i, at hun har det svært nogle gange.
Du er også rigtig velkommen til at fortælle din veninde om Cyberhus, da hun selvfølgelig er meget velkommen til at skrive til os hvis der er noget, som hun har lyst til at snakke om. Hun kan både skrive her i brevkassen og i vores chatrådgivning, hvor der sidder en voksen klar til at lytte.
Det lyder som om du er en rigtig betænksom pige der gerne vil hjælpe andre, det er rigtig dejligt.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner fra
Annika