Forældrer
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har nogen spørgsmål om hvad der er ok.
1.) Er det ok at min mor truer mig med vold selvom hun ikke gør det, fx: 'lige om lidt slår jeg dig'
2.) Mine forældrer blev skidt da jeg var lille og min far bor i et andet land. Men jeg blev født i det andet land, selvom jeg er dansk statsborger. Ofte hvis min mor bliver sur på mig truger hun med at tage mig ud af skolen og sende mig tilbage til det andet land. Der kan jeg ikke få en uddannelse da det koster penge. Kan hun godt få lavet mine papirer om så jeg ikke længere er dansk statsborger og opsige sin forældrermyndighed. Min far har ikke betalt børnepenge siden de blev skilt og min mor har fuld forældremyndighed.
3.) Er der nogen regler imod hvad man kan sige til sit barn, fx: Psykopat, eller idiot, eller det eneste fremtid du kan få er luder.

Svar:
Hej med dig
Kan godt se at du står i en rigtig situation. Lad mig springe direkte ud i det og svare på dine spørgsmål.
1. Er det okay at din mor truer dig med vold?
Nej, det er på ingen måder i orden. Vold, trusler om vold eller andre former for fysisk eller psykisk overgreb er ikke i orden eller på nogen måder tilladt.
2. Kan din mor opsige sin forældremyndighed
Nej, det kan hun ikke. Din mor kan bede om hjælp fra kommunen, hvis hun har svært ved at overkomme det at være mor, men hun kan ikke sådan uden videre frasige sig forældremyndigheden.
3. Der er ikke som sådan bestemt regler for hvilke ord man kan bruge. Men som jeg nævnte så er psykiske overgreb ikke tilladt. Hvis det at din mor kalder dig psykopat og siger at du kun har en fremtid som luder så vil jeg afgjort synes at det er psykisk overgreb, med mindre du selv synes det er sjovt eller i orden. (og det gør du tydeligvis ikke)
Det lyder som om din mor er rigtig frustreret og ked af det, og måske er det med til at gøre at hun siger sådan nogle ting til dig. Det er selvfølgelig på ingen måder i orden, og jeg synes helt sikkert at du skal se om du kan få noget hjælp. Og jeg tænker også at din mor faktisk har brug for noget hjælp til hvordan hun kan behandle dig på en anden måde så I kan få et bedre forhold til hinanden.
Jeg ved ikke om du har prøvet at snakke med din mor om hvad det gør ved dig når hun siger som hun gør. Hvis ikke du har prøvet det, synes jeg du skal overveje at gøre det. Det kan godt være svært og hvis du synes det er for svært kunne du overveje at skrive et brev til hende hvor du forklarer hvordan du får det indeni når hun siger som hun gør.
Du kunne også overveje at snakke med andre voksne om hvordan du har det med din mor, og på den måde får hjælp til at få det bedre med din mor. Måske har du noget familie, en lærer eller en anden voksen du er tryg ved? Det afgørende er at du ikke går helt alene med de her ting, for det er både urimeligt og rigtig svært.
Hvis ikke du har nogle voksne omkring dig som du er tryg ved synes jeg du skal overveje at kontakte Børns vilkårs Bisidderordning. De kan nemlig hjælpe dig med at kontakte din kommune og finde den helt rigtige hjælp til både dig og din mor. DU kan læse mere om bisidderordningen her
Mange hilsner
Niels-Christian