Forældre skilt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg ehar virkelig brug for et god råd. Mine forældre er blevet skilt her for ca. 1 år siden, men det er ikke så meget det at de er skilt det kommer man sig jo over. Men probleme er at se skændes rigtigt meget hver dag. Og jeg skal konfimeres her til maj og nu skændes de rigtigt meget om det, fordi det er min lillesøster som skal konfimeres 14 dage før mig og begge vores konfirmationer alser min og min lillesøsters ligger så dermed med 14 dages mellemrum og det er begge min fars weegender. Så min mor er totalt op ar køre fordi så kan hun ikke komme med til min konfirmation fordi de er totalt uvenner, ve bare ik om der er noget jeg kan gøre? Håber i gider at hjælpe Tak.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder ikke som om du og din søster har det særlig let i øjeblikket. Det er i forvejen ikke let, når éns forældre skændes, men når det sker op til din og din søsters konfirmationer føles det ekstra hårdt. Som ”barn” er der ikke altid så meget, man kan gøre, når ens forældre skændes. Men I har dog nogle muligheder sådan som jeg ser det:
Du og din søster kan gå sammen og sige til jeres forældre at I vil have dem begge med til konfirmationen, så de må tage sig sammen og lade være med at skændes disse to dage.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, at begge jeres forældre kommer til begge konfirmationer, fordi de ikke kan finde ud af at være i stue sammen, synes jeg, at du og din søster skal foreslå, at den ene forælder kommer til den ene konfirmation og den anden til den anden konfirmation. På denne måde deles vandene lige og ingen har grund til at blive sur.
Prøv også at sige til jeres forældre, at I har brug for en alvorlig snak med dem. Fortæl dem, hvordan I hver især har det indeni, når de skændes sådan. Det er ikke rimeligt, at det skal gå ud over dig og din søster til jeres konfirmationer, som er jeres store dage. I har ret til at opleve jeres konfirmationer som noget godt og positivt, hvor I er i centrum og bliver fejret. Formålet med samtalen er, at I får fortalt jeres forældre, hvordan I har det med situationen og hvad I gerne vil have ud af den, nemlig at begge forældre kommer til begge konfirmationer, så vidt det overhovedet kan lade sig gøre.
Har I prøvet at tale med jeres bedsteforældre om sagen? Måske kan de også tale med jeres forældre og få dem til at forstå, at de er nødt til at tage sig sammen til jeres konfirmationer. Det vil være bedst, hvis jeres mors forældre taler med hende og jeres fars forældre taler med ham. Nogle gange kan det være en god mulighed for at jeres forældre kan få talt ud med nogen om tingene.
Hvis der er andre i familien eller blandt jeres forældres venner, som I kan tale med, synes jeg, at I skal fortælle dem, hvordan det står til med jeres konfirmationer. Bed om hjælp til at få talt med jeres forældre om sagen. I kan jo starte med at kigge på gæstelisten til konfirmationen. Er der nogen, som I kan tale med? Fortæl jeres forældre, at I agter at få løst dette problem sammen med dem, fordi I vil have nogle gode konfirmationer, hvor begge forældre helst er med.
Fortæl jeres forældre, at I ikke synes om, at jeres mor ikke kommer med til nogen af konfirmationerne pga. at det er jeres fars weekender. Det er ikke rimeligt, at både I og jeres mor skal være ked af det pga. nogle weekender i en kalender.
Det er vigtigt, at tingene bliver sagt direkte fra du og din søsters side. Ellers vil jeres forældre nok være så opslugte af deres egne skænderier, at de ikke forstår, hvordan I har det.
Fortæl dem, hvordan det påvirker jer at jeres forældre opfører sig sådan. Fortæl dem, at I har brug for jeres forældre nu på jeres store dage og at de må være voksne og være der for jer, når I skal konfirmeres.
Hvis det hele alligevel ender op med, at den ene af jeres forældre ikke kan komme med til jeres konfirmationer, er I desværre nødt til at acceptere det. Det er uretfærdigt og ærgerligt, men der er ikke noget at gøre ved det, hvis jeres forældre ikke vil lytte, men kun kan tænke ud fra deres egne synspunkter.
Så må I forsøge at få så meget godt ud af det, som I kan til jeres konfirmationer, selv om der mangler en forælder.
Jeg tror nu på, at I vil kunne tale med jeres forældre om sagen. Det er ikke din og din søsters skyld, at jeres forældre ikke kan lade være med at skændes. Jeres forældre skal bare gøres opmærksomme på, at de lige nu må lægge deres skænderier væk og sammen med jer sørge for, at I får nogle gode konfirmationer.
Held og lykke med det.
Hilsen Linda