Forældre, selvmords tanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyperhus.
Jeg har skrevet ind til jer om det samme emne. Min mor er virkelig ond imod mig, hun siger hele tiden at jeg ikke duer til noget, og at jeg er en forkælet møg kælling.
Jeg kan ikke mere, går til hver dag og døjer med selvmords tanker. Min far er on/off, men når han er on så er han ond og råber meget højt ind i mit hoved.
Jeg har også en lillebror, han er den dejligste i verden, vi skændes også ind i mellem. Vi er helt enig om en ting vores forældre er onde, specielt mod mig.
Er ikke den mest populærer pige i skolen, bliver IKKE mobbet men drillet. Jeg har kun 3 veninder jeg kan snakke med det her om, men to af dem har de perfekte forældre så de forstår mig ikke. Den sidste hun prøver og hjælpe mig, men hun er meget useriøs så hun kommer altid til at fjolle.
Jeg er også ret tynd og spinkel, det er rent faktisk ikke så rart at være så tynd og spinkel, alle menesker kommenterer det, og i flere butikker når jeg er ude og prøve tøj siger expedienten: Wow du tynd... Eller noget i den retning og det er virkelig irreterende.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, eller hvordan jeg skal tackle det. Mit selvær er helt nede pga. mine forældre.
I sagde noget med at jeg skulle prøve og sige til hende hvordan jeg har det, men jeg har prøvet alt hun bliver bare sur og giver mig stuerrast .
Forstår ikke hvorfor de skal være så onde.
KH F

Svar:
Kære dig
Det gør ondt at høre, at det stadig ikke er blevet bedre hjemme hos dig.
Det lyder til, at du har prøvet alle de råd af, vi før har givet dig uden held.
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du går rundt og er ked af det, har selvmordstanker og lavt selvværd.
Det fortjener du slet ikke.
Dine forældre er onde mod dig, fordi de kalder dig ting og råber ad dig. Det er slet ikke okay.
Nu hvor det ikke hjælper at snakke med dem om det, må næste skridt være, at du får snakket med nogle andre voksne om det, som kan hjælpe dig og din lillebror.
I fortjener ikke at have en familie, der er onde mod jer, og derfor er det vigtigt at I får noget hjælp til, hvad I skal gøre.
Derfor skal du få snakket med en voksen, du kender og stoler på om de her ting. Det kan for eksempel være en anden fra din familie, én af dine veninders familier eller en lærer.
Det er ikke dit ansvar at få dine forældre til at behandle dig ordentligt - det skal de bare gøre, og jeg håber, at det vil hjælpe, hvis du fik snakket med en anden voksen om alt det her.
Det er ikke rart for dig, at du går rundt og har selvmordstanker hver dag. Det er helt normalt, at du får de her tanker, når du går rundt og er meget ked af det.
Det er bare rigtig vigtigt, at du ved, at selvmord ingenting løser. Selvom det kan føles som den bedste løsning lige nu, så er det aldrig en god løsning.
Hvis man vælger at tage selvmord, efterlader man mange mennesker, som så bliver rigtig kede af det, og man kommer aldrig selv til at føle glæde og lykke igen.
Der findes heldigvis mange andre måder, som man kan blive glad på igen.
Har du nogle sinde overvejet at snakke med en psykolog om dine selvmordstanker og mindre selvværd?
På de fleste skoler er der ansat skolepsykologer, som du kan snakke med om dine problemer. Prøv at spørg en lærer ad eller på skolens kontor, om I har den mulighed på din skole.
Jeg vil også tro, at det vil gøre meget for dig, hvis du får fortalt om dine forældre til en anden voksen, der kan hjælpe dig og din bror.
Det hjælper ofte rigtig meget at få hjælp til at klare nogle ting. Så får man meget mere overskud og bliver mere glad, fordi det hele ser lysere ud.
Du er også altid velkommen til at skrive ind på vores chat HER, hvis du bliver ked af det og mangler en voksen at snakke med.
I forhold til at du er spinkel, så kan jeg godt forstå, at det er svært at høre på alle mulige kommentarer, især når man ikke har det godt med det.
Rigtig mange piger synes, at de enten er for tykke eller tynde. Jeg tror desværre ikke, at der er særligt mange unge piger, der er tilfredse med deres kroppe.
Lær at se det som en fordel, at du er tynd - det er der mange piger, som er misundelige over. Du ser ud, som du gør - og du er en helt speciel og unik person, fordi der kun findes én af dig.
Kig på dig selv i spejlet og se alle dine smukke sider. Smil til dig selv i spejlet og hold af dig selv.
I perioder hvor du er ekstra ked af det, og føler, at dine forældre er onde mod dig, er det ekstra vigtigt at du elsker dig selv og holder af dig selv, fordi du er den nærmeste til det.
Det kan faktisk nogle gange hjælpe at give sig selv et kys, snakke sødt til sig selv eller kramme sig selv. Det kan måske føles lidt fjollet - men prøv det!
Jo ældre du bliver, des mindre behøver du også dine forældre, men dig selv vil du altid være sammen med - og derfor er det vigtigt, at du har det godt med dig selv og passer på dig selv.
Jeg håber rigtig meget, at du får snakket med en voksen både om dine forældre men også om dine egne problemer, så du snart kan få det godt igen.
Jeg håber også, at du får en dejlig jul og nyder juleferien med din lillebror.
Kærlig hilsen Mette