Forvirret, træt vil væk

brevkassespørgsmål

Forvirret, træt vil væk

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg ville ønske jeg kunne forklare alt det jeg føler, men det kan jeg ikke. Er træt af livet: 1. Har overvejet at dræbe migselv. 2. Har overvejet at fake min egen død. 3. Har overvejet at stikke af hjemmefra, bare for at slippe for alle dem omkring mig. Er træt af skolen: 1. Lærene er fuldkommen skudt i hovedet og vil kun have deres løn. 2. Dem i min klasse er trælse, drengene fatter ikke hvordan man behandler andre med respekt. 3. pigerne i min klasse er os bare retarderet som ****. 4. Der går en pige i min klasse som jeg godt kan lide, men kan ikke få det sagt. Og når jeg så får modet til det kommer jeg til at tænke på at hvis hun os kan lide mig. Så kommer det ikke til at gå siden at jeg ikke vil have en kæreste fra min klasse. Men jeg bliver stadig ekstrem jaloux når hun taler med andre drenge.. Har prøvet at stoppe med at kunne lide hende i 1-2 år.. Intet hjælper. Så det er rigtig sjovt at møde op i skolen. Er træt af systemet: 1. Du kan intet når du er under 18, du skal bare lære at alt muligt crap. 2. Staten tror man er robotter i folkeskolen "VI SKAL ØGE EFFEKTTEN I FOLKESKOLEN", jamen det er flot. Få nogle ordenlige unge lærere 3. Pensions alderen skal ikke op, 6,2% af dem der kan arbejde kan ikke få job... 4. Du bruger de bedste af dine år på at skaffe penge og overleve. Og når du så bliver pensioneret er du alligevel ved at dø.. 5. Vi tager imod invandere, og det eneste jeg har hørt om siden de kom er herværk, vold, død osv.. Har intet imod dem, hvis de bare gider opføre sig ordenligt.. Så i princippet har jeg det lidt, fuck verdenen. Lad mig nu bare få en pistol så jeg kan skyde migselv.. Undsykld måden at skrive det på. Men ellers kan jeg ikke skrive det.... Godt nytår, og håber i har haft en god jul... Hilsen, En dreng som vokset for hurtigt op... PS: I bestemmer selv om det skal visses i brevkassen.

Svar:

Hej med dig.

Når jeg læser dit brev virker det som om, at du bekymrer dig meget om livet og fremtiden. Når du tænker så meget på det, så kan jeg godt forstille mig, at det kan komme til at fylde så meget i dine tanker, at det kan være svært at overskue livet. Jeg tænker det måske er sådan du har det?

Jeg synes det er en fin måde du har skrevet dit brev på og jeg vil gerne prøve at svare dig, ved at dele mine tanker ud fra nogle af de ting du skriver i brevet.

Livet 1,2 og 3
Når du skriver at du har overvejet at slippe væk fra det hele, så tænker jeg, at det er fordi du måske tænker meget over livet og fremtiden. Det er måske svært for dig at overskue det hele og så kan det virke nemmere at flygte fra det hele. Jeg har lyst til at sige at det meget normalt ,at du ind imellem kan komme til tænke meget over det hele, også fordi du er i en alder, hvor der sker meget både kropsligt og følelsesmæssig. Men jeg har lyst til at sige, at du har mange år i vente og jeg er sikker på at det vil byde dig noget godt.

Skolen 1,2,3 og 4
Det virker som om du er ret træt af skolen. Jeg tænker på hvad der mon gør, at du hverken kan lide pigerne, drenge eller lærerene? Jeg tænker om der kan være en bestemt grund til, at du er træt af dem alle? Du er heller ikke helt træt af dem alle, når du skriver der en pige du godt kan lide. Når du skriver at det ikke vil gå alligevel, så tænker jeg på, hvordan det mon kan være? Hvis hun også kan lide dig, så tænker jeg at det måske kunne være rigtig dejligt for dig med en kæreste. Så hvis du har mod på det, så synes jeg næsten du skal prøve at finde ud af om hun også kan lide dig. Ellers vil du nok blive ved med at tænke på om hun også kan lide dig.

Træt af systemet 1,2,3,4 og 5
Det er rigtigt at du ikke er selvbestemmende når du under 18 og det også rigtigt at du skal lærer meget. Du går i skole for at kunne blive klar til en evt uddannelse senere i livet. Alle mennesker skal lære ting i deres ungdomsår. Det er ikke altid man lige synes det giver mening alt det man lærer, men det kan være at man får brug for noget af det senere i livet alligevel. Jeg kan godt forstå, det kan give frustrationer at tænke på alt det med øget effektivitet. Det er okay at det ikke altid giver mening. Det behøver du ikke tænke så meget over.

Når du skriver om pensionsalderen så tænker jeg på om det er fordi du er bange for ikke at kunne få job engang? Det er rigtig at det fylder meget i medierne og tit har medierne mest fokus på de negative historier, men der er heldigvis stadigvæk allerflest som faktisk får et job. Det ændrer sig hele tiden. Du tænker måske også over om du overhovedet når at få en pension, inden du skal dø igen? Jeg er ret sikker på at nu nok skal nå at få tid, inden du dør. Det er også noget der ligger meget langt ud i fremtiden, så jeg synes det kunne være godt, hvis du prøvede at fokuserer på de ting, som du er midt i nu. Det er ikke til at sige nu, hvordan din fremtid vil se ud til den tid.

Når du kun hører om vold og hærværk, så er det fordi det som regel kun er katastrofehistorierne, som medierne viser. Jeg tænker derfor også, at det er derfor at du fået det billede af indvandrerne. Hvis man kun hører dårlige historier glemmer man helt at der også findes gode. Der findes faktisk også rigtig mange indvandrere som fungerer godt i Danmark.

Dit liv nu
Som jeg tidligere har skrevet, så virker det som om du bekymrer dig meget om livet. Jeg tænker at du måske kommer til at tænke meget over verden og livet når du ser Nyheder i fjernsynet osv. Jeg tror også godt, at du kan komme til at bekymrer dig meget, hvis du kommer til at tænke meget over voksenlivet.

Du er en teenager, så derfor sker der mange nye og spændende ting i dit liv. Det er helt okay at du gør dig tanker om fremtiden, for det er der mange unge der gør. Men det også vigtigt at du giver dig selv lov til at være ung. Det er ikke alle ting som er lige fede, måske er lærerne dumme og måske giver undervisningen inden mening?, men det hører også med til at være teenager, at man ikke lige synes at alting giver mening.

Jeg håber du har lyst til at se livet som noget godt og spændende. Der vil altid være op og nedture i livet og sådan vil det altid være. Livet ændrer sig også hele tiden. Jeg er sikker på at du har mange gode ting i vente.

De bedste hilsner Sine

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål