Forvirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 og jeg er virkelig forvirret med nærmest alt. Jeg har været forelsket i en pige er måske stadig men kan ikke se mig leve med en pige, bøsser tænder mig (ja jeg ved det er underligt), jeg er bange for at jeg aldrig finder en der kan lide mig, jeg føler mig alene, altså har søde veninder men jeg kan ikke snakke om mine føelser og har virkelig brug for at snakke om det med hende pigen men tror bare ikke de vil værre venner med mig hvis jeg siger det. Det hele er bare så forvirrende synes jeg. Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå det kan være hamrende forvirrende og jeg synes egentlig ikke noget af det du skriver lyder underligt. Jeg synes det lyder helt normalt.
Omkring det med kærlighed og sex, så lyder det meget til du er midt i en periode, hvor du mærker efter og nysgerrig på hvad du kan lide og ikke kan lide...det synes jeg er godt. Det skaber en masse tanker og man kan nemt bliver forvirret og begynde at tvivle på om det lykkes og om andre forstår. Jeg fik nogle tanker, da jeg læste dit spørgsmål og hvis vi tager dem en ad gange, så kan det være nogle af dem kan hjælpe dg videre.
Det her med at være bange for aldrig at finde en, kan være en stor følelse at gå rundt med. Og det er fair nok, fordi på den ene side begynder man at få meget lyst til at finde en kæreste og tankerne om fremtiden og kærligheden fylder rigtig meget når man er teenager og på den anden side begynder nogle af ens venner og veninder at få kærester. Så er det jo klart at man også gerne selv vil.
Jeg tror der er meget forskel på hvor hurtigt man føler sig sikker på hvad man kan lide og hvornår man finder en dejlig kæreste. Lige nu er du undersøgende og er ved at finde ud af det hele og det er simpelthen så stærkt, at du får spurgt en voksen. Fordi jeg tror det at snakke med andre om det gør, at du langsomt kommer nærmere et svar.
Det skal nok komme og lige nu er det hele forvirrende, men du er på vej til at finde en aflaring.
Alt det her med kærlighed og seksualitet bliver forstærket når man er teenager, fordi det er en periode hvor der er mange brikker der skal falde på plads og du er generelt ved at finde ud af dig selv. Så husk på, at det er okay du føler dig forvirret. Det er okay og normalt.
Noget andet jeg tænkte på var, at jo mere noget betyder for en, jo sværere kan det godt være at snakke med andre om det. Det er fair nok og jeg tror det gælder for alle, lige meget hvor gammel man er. Og når man så går rundt med de tanker og følelser alene, så kan det fylde mere og mere og man kan begynde at tvivle på, om man overhoevedet kan snakke om det med venindene og om de vil forstå.
Jeg tænker to ting.. At jeg er ret sikker på at dine veninder også går rundt med tanker om sex og kærlighed. Måske er det nogle af de samme tanker som dig og måske er det nogle andre, men tanker og følelser om kærlighed, sex og om andre forstår..det har de.
Jeg tænker også, at du har flere muligheder for at få snakket om det her og jeg synes det lyder til at du har nogle gode veninder og måske ville det være et godt sted at starte. Du kunne prøve at starte med den veninde du føler dig mest tryg ved og spørge hende, om I kunne snakke lidt om noget meget privat og om det er okay, at det bliver mellem jer to. Du behøver ikke at fortælle det hele på en gang, men måske starte med kærligheden og det her med at du kan føle dig alene...Og så tage den der fra. Så kan de andre ting komme stille og roligt hen ad vejen, jo mere tryg du er ved snakken og din veninde.
Du kunne også overveje om der var en voksen som du stoler på og synes du kan snakke med om de her ting.
Og så tror jeg det kunne være en god ting for dig, at prøve vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her kan du være anonym og chatten er meget ligesom at snakke i virkeligheden, men fordi du og den voksne er anonyme, kan det føles lidt mere trygt. Det kunne være en god måde at øve sig på.
Det var lige mine tanker... men husk hele tiden på, at dine tanker og følelser er helt okay, at det er helt normalt i din alder og at mange af dine veninder helt sikkert vil have mange af de samme tanker og følelser.
Alt det bedste her fra
Erroll