Forvirrede? :o

brevkassespørgsmål

Forvirrede? :o

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej, først og fremmest vil jeg bare sige at jeg ikke lige vidste hvilken kategori dette hør under så jeg tog bare den her. . Men for at komme til sagen, det er fordi jeg har tendes til at forelske mig virkelig hurtigt og i stort set alle jeg snakker godt med, og det væreste er at det følelse som dybe forelskelser altså sådan hvor jeg tænker på dem hele tiden, drømmer om dem, og savner dem ufattelig meget. Tror næsten jeg når og være forelskede i 6-8 om året? :o.. Det syntes jeg selv er meget og for det meste gengælder de ikke de følelser, de enste de vil er enten i seng med mig også droppe de mig bagefter og hvis jeg ikke går i seng med dem, så dropper de mig også fordi så får de jo ikke det ud af det de gerne vil, eller også er de ikke parat til ét forhold. Så syntes faktisk det er begyndt at være lidt hårdt at være sådan lidt ulykkelig forelskede hel tiden ;s - så det jeg ville høre var om hvordan det kan være at jeg bliver så nemt forelskede og hvorfor jeg bliver såd vildt forelskede i dem? tænkte på om det kunne have noget at gøre med mit forhold til min far/til mænd, for altså min egen far har aldrig rigtigt været der og intressere sig hellere ikke for mig den dag i dag, og har aldrig haft sådan ét stabilt/trygt forhold til voksne mænd gennem de meste af mine barndom og teenagerliv, så ville høre om det har noget med det af gøre eller om jeg bare er uheldig.. På forhånd tak :)

Svar:

Kære Du.

Tak for dit brev. Jeg synes bestemt du har ramt den rigtige brevkasse og det er nogle rigtige gode emner du bringer på banen. Det er nogle emner som jeg tror flere end dig tumler med. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål og sætte lidt ord på hvad jeg tror der kan være på for dig, men også skrive nogle lidt mere generelle ting.

At være forelsket er rigtig dejligt, men som du selv er inde på er det selvfølgelig ikke så fedt hvis forelskelsen ikke er gengældt. Det er nogle store følelser der er på spil og det kan fylde en helt masse indeni. Når du er forelsket lyder det som om du er det for fuldt blus. Det er altså ikke nødvendigvis en dårlig evne at have. Det lyder som om det er lidt svært for dig at styre for tiden, men at blive inderligt forelsket i en anden er noget jeg synes er vigtigt at kunne. Det betyder i virkeligheden også at du er i rigtig fin kontakt med dine følelser og det er noget mange har svært ved. Jeg kan også læse i det du skriver at du i virkeligheden er god til at mærke hvordan du har og også at sætte ord på dine følelser - det er rigtig flot!

Når man møder en person man synes om og måske forelsker sig i er det helt naturligt at også have lyst til at have sex. Det lyder som om du nogle gange har oplevet at have sex med en du var forelsket i og gerne ville være kærester med, men som ikke havde det på samme måde. At have sex kan være meget intimt og når du er forelsket kan det føles meget sårbart, hvis dine følelser ikke bliver gengældt. Hvis jeg forstår det du skriver rigtigt, oplever du at det at have sex med en fyr er nødvendigt for at det evt. skulle kunne blive til mere? Den tror jeg du skal prøve at vende lidt om, for dig selv. I virkeligheden kan sex måske sagtens vente til du finder ud af, om i er rigtig er noget for hinanden. Du bidrager jo til et forhold på alle mulige andre måder end lige med det seksuelle. At være interesseret, varm, loyal og alle mulige andre ting er også vigtige i et forhold. Måske kan du selv finde på flere du synes er vigtige.

Den forelskelse der ikke er gengældt er rigtig svær. Du er inde på, hvorfor du tror du bliver så nemt forelsket og mener det kan have noget at gøre med at du ikke har haft et stabilt forhold til din far. Jeg tror bestemt du har fat i noget rigtigt der. Det er muligt er der kan være flere forklaringer og grunde til at du oplever at blive nemt forelsket, men det forhold vi har til vores forældre har stor betydning for hvordan vi lever vores liv og oplever verden. Jeg læser det du skriver som, at du tænker at den opmærksomhed, tryghed og nærhed du har manglet fra din far søger du nu hos de fyre du bliver forelsket i. Det er som sagt en nærliggende forklaring på dine hyppige forelskelser og jeg synes det er rigtig flot, at du har gjort dig de overvejelser. Det kræver stor selvindsigt og viser at du er en pige der virkelig er har tænkt over tingene og bestemt ikke er bange for at arbejde med dig selv. Det gør også at jeg godt tør give dig nogle råd som kræver lidt af dig, for det tror jeg sagtens du kan klare.

Som jeg var inde på tidligere, kan du jo give en masse til en fyr som intet har med sex at gøre. Jeg mener ikke at sex ikke er vigtigt, men måske kan du se mere som en bonus end noget du i føste omgang skal levere for at komme videre med et forhold. Jeg synes du skal prøve at bruge noget tid på at tænke over og hvad det er DU vil. Du har lov at stille krav til hvad du ønsker dig af et forhold. Måske er det ikke alle de fyre du forelsker dig i som i virkeligheden er lige fantastiske? Det kan være du nogle gange også forelsker dig lidt i tanken om dem, mere end i selve personen. Positiv opmærksomhed fra en fyr sætter måske gang i en helt masse hos dig, uden at du får tænkt over om ham egentlig overhovedet er sådan en som du ønsker dig at være kærester med. Det tror jeg også er noget af det der kan gøre at du forelsker dig rigtig nemt og tit.

Du har været forelsket i mange og der er helt sikkert nogle af de fyre som har været rigtig dejlige. Jeg kan sagtens forstå hvis du synes det er svært at vende til noget posistiv at du er blevet såret mange gange. Det vil jeg dog alligevel foreslå dig. Prøv at bruge de erfaringer du har fået til at finde ud af, hvordan du egentlig ønsker dig en fyr, som du skal være kærester med, skal være. Det er jo ikke kun fyren der skal bestemme om han vil være kæreste med dig, men mindst lige så meget dig der skal finde ud af om han er noget for dig. Jeg ved ikke hvor du møder de fyre du falder for, men måske er det en idé at opsøge nogle steder hvor du kan møde fyre med noget andet at byde på end dem du hidtil er faldet for. Måske har du en fritidsinteresse du kan dyrke i en klub eller lignende. Et sted hvor du kan møde nogle fyre, hvor i har fælles interesser. Så har i et andet udgangspunkt for noget at være sammen om end nødvendigvis at kysse, have sex og andre meget kæresteagtige ting. Det kunne være en idé til at et forhold kunne udvikle sig stille og roligt.

Du er en pige som har stor forståelse for dine følelser, men nu kommer vi til det der nok bliver krævende. Det er det at omsætte tanke til handling. Hvis vi går ud fra at dit forhold til din far ligger til grund for, at du forelsker dig tit og måske i nogle fyre som ikke helt har kæreste-potentiale. Så har du et udgangspunkt, som du er bevidst om der hedder, at du søger en tryghed som du har manglet. Det udgangspunkt kan du ikke ændre - de oplevelser du har haft med din far har været som de var. Det du til gengæld kan gøre, er selv aktivt at vælge hvordan du vil leve dit liv fremover og vælge, at du vil passe på dig selv og dine følelser. Du kan vælge at tage de lidt kritiske briller på overfor de fyre du møder og så prøve at blive bevidst om det er selve fyren eller tanken om ham du forelsker dig i. Jeg tror på, at du kan kende forskel, når du først får øvet dig i det nogle gange. Du kan også vælge at bestemme dig for at dit forelskede hjerte skal ikke gives til hvem som helst. Det skal gives til en som fortjener dig.

Selvom du er meget bevidst omkring dine følelser, kan det nogle gange være rart at få talt om det med andre. Måske kan du tale med nogle veninder om disse ting. Det kan være at der er andre der oplever at blive ulykkeligt forelsket, som ved hvordan det føles. Du er også velkommen i vores chat, hvor der sidder voksne rådgivere som rigtig gerne vil chatte med dig og som gerne vil hjælpe dig med at sætte ord på de ting du tumler med.

Pas på dig selv og husk at ham som får lov at være kærester med dig er en heldig fyr!

Tanker fra

Marie