Fortvivlelse!..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej med Jer! :) .. Ved ikke om det er et spørgsmål jeg har her.. Er bare så forvirret og fortvivlet.. Jeg bor sammen med 4 andre piger.. Jeg har selv haft problemer med mad, og selvskade.. Men nu er det sådan at jeg er kommet her, og har boet her 3 måneder nu. Her er en pige på 15, hun har ligesom jeg haft problemer med mad -det lyder som om jeg siger hun ikke har det mere - det har hun endnu, bare på en anden måde..
Altså, hun kan spise normalt, men når vi skal spise samlet til aften, så spiser hun ikke normalt, hun sidder og nipper til maden, og venter på de siger hun skal spise så hun får opmærksomhed.. Og nu lyder det måske som om jeg er misundelig på den opmærksomhed hun får, eller det lyder måske som om jeg beskylder hende uden at vide noget.. Men jeg har selv været der engang, så ved hvad hun tænker, men ved ikke hvad jeg skal gøre, eller stille op..
For de andre tror hun stadig kaster op efter hun har spist, og de tror ikke hun spiser noget udover aftensmad... Men, jeg har bare let ved at gennemskue hende, og ser de mindste ting, som at en pose boller er åbne lige efter hun har været i køkkenet som den eneste, eller der ligger kikse krummer på gulvet, eller rosiner.. alt mulig mærkeligt.. - og det lyder som om jeg holder øje med hende måske ..
Men det gør jeg langtfra, forsøger egentlig at undgå at ligge mærke til alle de mærkelige ting for jeg bliver så frustreret over at vide det, uden at kunne sige det til de andre.. Men ved ikke hvad jeg skal gøre!.. Konfrontere hende med det hjælper ikke noget, for jeg ved hun vil bortforklare det.. Og kan ikke rigtig sige det til dem vi bor ved! /: .. Håber det blev bare en smule forståeligt... Er det ikke i mit hoved lige pt ... xD Men håber I vil svare, og tak for svar på forhånd!.. Kh mig..

Svar:
Kære pige på 17 år.
Tak for din mail, hvor du fortæller hvor forvirret og fortvivlet du er, over dine iagttagelser af en af de piger som du bor sammen med.
Du fortæller at du selv har haft problemer med mad, og ud fra det du skriver lyder det til at du er kommet videre. Det er super flot.
Jeg vil også rose dig for, at du lægger mærke til hvordan dine bofæller har det, og hvor god du er til at  beskrive hvor frustreret du bliver over det du ser.
Jeg er usikker på, hvorfor du bliver frustreret over dine iaggttagelser. Er det fordi du gerne vil hjælpe din bofælle? eller er det fordi det provokerer dig at se en anden have de problemer, som måske minder om dem du selv har kæmpet med?
Det er OK at du ikke vil konfrontere din bofælle direkte med dine iagttagelser,  men jeg synes det er nødvendigt at de kommer for dagens lys. På den måde kan du dele dine tanker med en voksen og måske også finde ud af hvorfor du bliver frustreret over det du ser.
Ud fra det du skriver, så lyder det til at den pige du bor sammen med, også har brug for en voksen der støtter hende i at få et bedre forhold til mad.
Jeg går ud fra, at I bor på en institution eller i et bofællesskab. Du skriver at du ikke rigtig kan sige det til dem i bor hos, men jeg synes alligevel du skal prøve. Måske har du en kontaktperson som du kan fortælle tingene til.
Jeg synes, at det er rigtig godt du gør noget ved tingene. Hvis du har brug for mere hjælp eller flere ideer til hvad du kan gøre, så synes jeg du skal kigge ind i chatten i næste uge. Her sidder der voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe dig. Chatten har åben hver mandag til torsdag kl. 14-19...
Jeg håber at det vil lykkes for dig på en god måde.
Venlig hilsen Anne-Marie.