Fortiden påvirker min glæde.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg står i den her rigtig dejlige situtation, at jeg har en flirt/kæreste, og vi elsker hinanden rigtig meget, og holder meget af hinanden. Men min fortid påvirker virkelig vores forhold.
Jeg er blevet "brugt" af 2 forrige kærester. De ville slet ikke mig, kun min krop. Og det er jeg også bange for at min nuværende flirt/kæreste vil. Jeg har fortalt ham hvad de gjorde, og han siger at det vil han aldrig gøre.
Jeg var sammen med ham til et stæve med hans efterskole og ham og jeg hyggede os lidt på toilettet, og derefter smuttede han bare. Det var fuldkommen som mine forige kærester. Så jeg satte mig et sted hen hvor ingen var, og spurgte om hvorfor jeg ikke måtte sidde hos ham, og hvorfor han ikke svarede, og hvorfor han bare gik. Jeg sad i 1 ½ time før hans skole skulle på gulvet, og i den 1½ time sad jeg bare og græd fordi jeg følte mig brugt. Så så jeg ham på gulvet og fandt ham bagefter og han ignorede mig kind of... Jeg fik "kun" et kram, og jeg skrev ikke til ham. Så da jeg var på vej hjem i bussen, tager jeg mig selv i at græde. Da jeg kommer hjem er jeg nødt til at virke posititv overfor mine forældre, selvom jeg er knust...
Så sent på aftenen skriver han til mig og spørg, "Skat, er du sur på mig?" - og jeg flipper helt ud på ham og han forstår mig og lover at det aldrig kommer til at ske igen. - Fair nok, så er jeg glad for at han siger det.
Så var jeg sammen med ham inden på d. 19. april Aa, og der sad vi sammen i 1½ time og jeg følte så meget kærlighed imellem os, og jeg fik farvel kys og alt muligt.  - Men nu er jeg begyndt at tro at han bare bruger alligvel... Jeg har grædt hver evig eneste dag siden da... Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre... :(
Jeg håber at I kan hjælpe mig.

Svar:
Kære du.
Det er dejligt at høre, at du har en kæreste, som du er holder af. Det er altid skønt, at være sammen med én som man er glad for, og har det godt sammen med. Derfor, kan jeg også sagtens forstå, at du er ked af, at din fortid påvirker glæden ved dit nuværende forhold. Desværre tror jeg ikke helt, at du kan undgå det - for vi bærer alle vores tidligere erfaringer og oplevelser med os. Derfor, er det for mig at se, helt naturligt at du "bærer din fortid med dig".
Det må være meget ubehageligt for dig at bære rundt på sådan en fortid og ingen fortjener at have de følelser, som du har haft. Derfor er det positivt, at du nu er mere opmærksom på, at der ikke er nogen, der skal få dig til at føle sådan igen. Det er tydeligt, at du er mere på vagt nu - og det er godt. Samtidig, kan det også betyde, at du bliver "over opmærksom" på, om det er det, som er ved at ske i dit nye forhold.
Selvom jeg ikke kan vide det, så synes jeg ikke, at det lyder som om din kæreste bruger dig. Jeg synes nærmere, at dit brev fortæller noget om, hvilke misforståelser der kan opstå i et kæresteforhold. Det er ikke til at komme udenom, at der opstår nogle misforståelser - og det virker også til at meget af det som du fortæller om, handler om, at du har oplevet tingene på én måde og din kæreste på en anden.
Mit bedste råd er, at du prøver at snakke med ham. Når nu, du allerede har fortalt ham om dine tidligere ekskærester og hvad det betyder for dig, så tænker jeg ikke der er så langt igen. Nu han ved det, er det måske også nemmere at fortælle ham, hvad det gør ved dig at "du bærer din fortid med dig". Du kan fortælle noget af det, som du har fortalt i brevet her til Cyberhus eller du kan vise ham brevet. På den måde, kan det være med til at starte en snak mellem jer - hvor du kan fortælle lidt mere om, at du er bange for at oplevelserne fra dine tidligere forhold skal følge dig.
Du virker som en meget reflektet pige og jeg tror, at en god snak med din kæreste kan gøre dig mere sikker på ham.
De bedste hilsner
Signe