Fortabt i det hele...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er en 13 årig pige, der kæmper en del... Jeg lider af selvskadende adfærd, som jeg har gjort de sidste omkring 7 måneder.
Jeg er derudover psykotisk og har andre psykiske handicaps herunder Autisme/ADHD. Det psykotiske gør at jeg bla. hører stemmer. Jeg kæmper med stemmerne, som jeg hører hver dag! De siger fx. at jeg skal skade mig selv. Jeg har meget svært ved at dem imod og derfor cutter jeg blandt andet. Jeg cutter, i nogle perioder mere end andre men skåret mig idag og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Mine stemmer er ofte meget negative og har mange gange nærmest "tvunget" mig til at skære mig og siger at jeg er klam, ulækker, dum. At jeg ikke duer, er pæn nok, at jeg skal begå selvmord og ikke mindst at skade mig selv. Jeg føler bare tit at stemmerne forsøger at tage magten fra mig og jeg tit ikke har så meget at skulle have sagt.
Jeg føler derudover for tiden at nogen glor ind af mit vindue når mørket kommer, altså jeg føler mig forfulgt og overvåget. Jeg kan nærmest forstille/"se" for mig at der står nogen og glor på mig hvilket er en ubehagelig følelse. Jeg går til psykiater, men har først en tid og 2 måneder! Og føler ærlig talt at jeg ikke kan vente intil da, i hvertfald ikke lige nu.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen fra mig.

Svar:
Hej Anonym
Ja, som du selv skriver så kæmper du med en del. De psykiske handicaps, din selvskade og det at du hører stemmer og føler at der er nogen der står og glor på dig er nogle voldsomme ting som du selvfølgelig skal have noget hjælp til. Derfor er det også rigtig godt at du går hos en psykiater. Jeg tænker at du hos psykiateren kan få hjælp. Det er selvfølgelig ikke godt at du skal vente 2 måneder til du kan snakke med psykiateren, og det er det problem jeg vil prøve at give nogle forslag til.
Jeg kan selvfølgelig ikke love dig at jeg kan komme med en hurtig løsning på hvordan du får hurtigere hjælp, men jeg vil i hvert fald komme med et bud på hvad du kan prøve.
Jeg synes som noget af det første at du skal prøve at kontakte din psykiater om der på nogen måder kan gøres noget så du hurtigere kan komme til. Måske er det slet ikke en mulighed, men det kunne også være at din psykiater har en idé til om der var et andet sted du kunne få noget rådgivning, eller have nogle samtaler indtil du skal snakke med din psykiater om to måneder.
Jeg synes også det er vigtigt at sige at det kan være en mulighed at du kan få en akut tid. Det vil sige en tid til hjælp lige her og nu, hvis din psykiater, læge eller en anden professionel vurderer at din situation er sådan at du ikke kan vente.
Så særligt når du oplever at tingene er rigtig slemme lige nu, synes jeg du skal se om ikke du kan få hjælp hurtigere end de to måneder.
Men alt det her med at kontakte psykiater, læge og lignende synes jeg ikke er noget du skal stå med selv. Det kan godt være ret svært....også for voksne, så derfor synes jeg det er noget du skal have noget hjælp til. Har du nogle voksne omkring dig som du er tryg ved? Dine forældre, bedsteforældre eller andre voksne i din familie? Det kan også være du har en lærer i skolen eller et eller andet sted som du er tryg ved at snakke med.
En anden mulighed kunne være at kontakte Børns Vilkårs Bisidderkorps. En bisidder er en voksen der kan hjælpe med at finde ud af hvilke rettigheder og muligheder du som ung har i forhold til hjælp og behandling. En bisidder kan eksempelvis tage med til en samtale hos lægen eller hos kommunen hvis det kunne hjælpe til at du kunne få hjælp noget hurtigere.
Du kan læse mere om Bisidderkorpset her
Jeg håber du har energien til at prøve noget af det af jeg har forslået, og jeg håber det vil lykkes dig at få hjælp den hjælp du har brug for så hurtigt som muligt.
Mange tanker
Niels-Christian