Forelsket, men alligevel ikke.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg har et problem, som virkelig gør mig selv rigtig ked af det. Jeg har de sidste 3 ugers tid haft noget med denne dreng. Jeg har hele tiden været så utrolig forelsket i ham, virkelig. Kunne ikke tænke på andet end ham, og han fyldte en hel del! Vi var sammen 3-4 gange om ugen, og det var så fantastisk. Vi kyssede og havde det bare hyggeligt sammen. Jeg havde så i en periode virkelig travlt, så kunne ikke få tid til at være sammen med ham. Der gik en uge før vi var sammen igen. Vi var sammen i torsdags, efter en hel uge. Glædede mig utrolig meget, til at skulle være sammen med ham, der i torsdags. Men da han kom hjem til mig... følte jeg alt anderledes. Hver gang vi kyssede, følte jeg det så forkert. Jeg kunne ikke lide det. Synes det var ubehageligt. Havde ikke lyst til at lave noget.. Jeg følte på en måde, at han var frastødende.. Havde kun lyst til at sidde hver for sig i min seng, og se film. Hvilket han selvfølgelig ikke havde lyst til.. men jeg følte alt andet forkert. Fortalte det ham ikke, da jeg ville tænke over tingene og sådan.. Men nu fylder det så meget i mit hoved, at jeg bliver nød til at komme ud med det, til nogle. Har ikke lyst til at føle sådan her... føler mig så forfærdelig ond, at bruge ordet ''frastødende'', når jeg har noget med ham, men det er pludselig sådan jeg føler... føler mig på et punkt slet ikke så forelsket mere. Er i tvivl.. og ved ikke hvordan jeg skal komme ud med det, til ham. Havde det på præcis samme måde, med drengen før ham, som jeg havde noget med.. Eller, der følte jeg mig for god til ham. Tænker lidt... Kan grunden til at jeg ''mister følelserne'' og føler at han er frastødende være, at jeg har nogle krav til en dreng, og er meget kræsen... Han opfylder ikke særlig mange af mine krav i længden.. og jeg ved hvad jeg vil have og sådan.. Kan det inderst inde være det, som bl.a. siger til mig, at jeg ikke er så vild med ham mere??? :-/

Svar:
Hej
Super godt du valgte at fortælle om dine tanker, for det er jo ikke meningen en forelskelse skal gøre dig ked af det. Jeg vil prøve om jeg kan hjælpe dig ved at dele dit problem op og se det fra forskellige sider.
Lad os starte med forelskelsen
Du skriver du var utroligt forelsket i ham og han fyldte det hele og det var helt fantastisk de første uger, da i var kærester. Det lyder til, du var meget forelsket og så kan jeg godt forstå, hvis du bliver forvirret, når du pludselig føler det er anderledes overfor ham.
Når vi forelsker os, forstiller vi os hvordan den person er, hvordan vi ønsker han skal være og hvordan det er at være kærester med ham. Drømmene om ham er noget af det fantastiske ved forelskelsen, men det er ikke altid de passer overens med virkeligheden. Så når man er så heldig og blive kæreste med den man drømmer om, viser personen sig ofte anderledes end det man havde gået og troet. Hvis, det I har sammen viser sig at være noget andet end det du forestillede dig, behøver det nødvendigvis ikke betyde noget dårligt. Jeg tænker om du har prøvet og give dig tid til at lære og kende ham, som den han er? Måske vil du opdage nogle gode sider ved ham, som du ikke kendte til.
Ærlighed
Det er jo ikke meningen du skal føle, det er frastødende, når du kysser ham og det er heller ikke noget du skal føle dig tvunget til at gøre. Du skriver du ikke har snakket med ham om det, men hvis han er vild med dig, vil han nok undrer sig over hvad der er galt. Derfor er jeg sikker på, han ville blive letted hvis du snakkede med ham om hvordan du har det. Hvis du ønsker at give ham en chance, kan du for eksempel fortælle ham, du gerne vil have I lærer hinanden og kende lidt bedre, før I bliver rigtig kærester, ved for eksempel, at tage i biografen, på cafe osv.
Men hvis du ikke kan finde nogen følelser for ham frem, kan det være du har været mere forelsket i tanken om ham, end egentlig lysten til at være kærester med ham. Det er vigtigt du lytter til dig selv og hvad du har lyst til også hvis det betyder du skal gøre det forbi med ham. Har du prøvet spørge dig selv, om hvordan du ville have det, hvis du var ham? Ville du gerne have han var ærlig og fortalte dig hvad han føler, eller vil du helst ikke have noget og vide, selvom du godt kan mærke på ham han opfører sig anderledes? Uanset hvad, er jeg sikker på du gør det nemmere for jer begge to, hvis du ærligt fortæller ham hvordan du har det, også selvom det kan være svært og forklarer.
Føler dig ond
Du skriver du føler dig ond. Til det tænker jeg, at der er ingen der kan vide hvordan man vil få det, når først man er blevet kærester. Nogen gange går der lang tid før den første forelskelse, bliver til man elsker hinanden, andre gange forsvinder følelsen hurtigt, hvilket man ikke altid kan forklare. Det er helt normalt og det betyder ikke du er ond, for du kan ikke kontrolere alt hvad du føler, eller forklarer det.
Du spørger om du stiller for høje krav eller er for kræsen, da det var det samme, med den sidste kæreste. Hvis dine krav er noget som du selv ville gå med til, en dreng stillede til dig, er de vel ikke for høje. Du kunne prøve fortælle ham hvad dine krav til en kæreste er, det kunne være han også havde nogen forventninger til dig.
Jeg syntes det er godt og vide hvad man vil have, hvis det er noget som er reslistisk og findes i virkeligheden. For man skal ikke blive kæreste med en fordi det ville gøre ham glad, eller fordi andre har en kæreste. Man skal have lyst til sin kæreste, have det sjovt og lyst til og lave en masse ting sammen.
Jeg syntes det er rigtig fint du gør dig tanker, om du er for kræsen, for det skal man kunne i et kæreste forhold og samtidig viser det, du tænker over hvordan du selv gerne vil være overfor den du er sammen med.
Jeg håber det var et svar du kunne bruge.
Mange hilsner
Maria