Forelskelse og sorg
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! Jeg skriver herind fordi at jeg har et problem. Jeg er dybt forelsket i en pige, men hun har ikke de samme følelser for mig, som jeg har for hende :'-( Hun har gået i min parallelklasse i 10 år, vi er så lige gået ud af folkeskolen, men skal gå på samme gymnasium. Jeg føler at vi er kommet tættere på hinanden over de sidste par måneder. Jeg blev mere og mere forelsket i hende for hver dag der gik. Til sidst fik jeg samlet mod til mig, og sagde ansigt til ansigt at jeg kunne lide hende mere end som bare en ven. Vi skrev sms'er hver dag i nogle uger, og jeg har først lige fået svar for nogle dage siden, om hvordan hun har det med mig. Hun har jo som sagt ikke de samme følelser for mig. Det gjorde mig rigtig trist, ked af det og utrolig ulykkelig. Hun skrev det over Facebook. Jeg skrev tilbage at jeg forstod hendes valg, og at jeg ikke var sur, men glad for at hun havde sagt det som det var, fordi at jeg i al den tid jeg havde ventet, havde lavet falske forhåbninger, som nu aldrig bliver til noget.. Jeg skrev så, at jeg håber at det ikke vil påvirke vores venskab, og at jeg gerne vil fortsætte med at være venner, selvfølgelig. Jeg tænker på dette hver dag, og det gør mig meget ked af det.. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at komme over det, men jeg håber i har et svar på det. Jeg holder virkelig af hende, og det er jeg sikker på hun ved, så jeg vil ikke plage hende fuldstændig, for jeg har forstået at vi bare er venner...

Svar:
Hej med dig
Det kan gøre så ondt at være forelsket i en, hvor det ikke er gengældt, og jeg synes det er super du skriver herind og spørger hvordan du skal komme over det..
Først og fremmest synes jeg det er sejt gjort af dig, at du fik sagt til hende hvordan du følte, at hun så kun har venne-følelser for dig er selvfølgelig rigtig ærgeligt, og jeg kan godt forstå du blev ulykkelig. Men selvom du også lyder til at have accepteret at I bare skal være venner nu, kan det godt tage tid at komme over hende, når nu du har været så vild med hende..
Så når du spørger hvad du skal gøre for at komme over det, kan jeg kun give dig følgende råd;
Kærestesorg tager tid at komme over, så du skal give dig selv tid til at være ked af det, men også huske at forkæle dig selv med ting du kan lide at gøre.. måske ses med nogen venner og have det sjovt med dem, så du kan få tankerne lidt væk fra hende..
Hvis det skal lykkes bare at være venner og gå i gymnasiet sammen uden du skal være ked af det, tænker jeg også, at det er en god idé, at du måske lige tager en pause fra at skrive så meget med hende og se hende hen over sommeren. At have lidt ”pause” fra en person, kan nemlig også gøre det lidt nemmere at komme over dem, for så bliver du ikke hele tiden mindet om personen.. Hvis hun ikke kan forstå I ikke lige kan skrive så meget sammen eller ses så meget som I ellers har gjort, så synes jeg bare du helt ærligt skal fortælle hende, at du rigtig gerne vil være venner med hende, men at du lige har brug for noget tid til at komme over hende, før du rigtig kan være hendes ven. Det håber og tror jeg at hun vil forstå..
Jeg håber mit svar kunne give dig lidt råd, og så vil jeg fortælle dig at du nok skal møde en ny sød pige på et tidspunkt, som også vil føle det samme for dig! Jeg håber du får en god sommer, hvor du kan have det sjovt mens du kommer over hende pigen, så I kan starte på et rigtig godt venskab når I starter i gymnasiet.
De bedste hilsner fra Heidi