flytte hjemmefra? - snakke med forældre. hjælp.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhus. Tusinde tak for alle jeres råd og vejledning gennem tiden. Er lykkelig for at kunne skrive ind til jer med diverse problemer! :-)
Mit problem er her at jeg er en pige, som går på handelsskole nu og er færdig med grundforløbet til sommer,  hvor jeg efter sommerferien så skal ud og arbejde som elev i to år. Jeg har de seneste år tænkt at jeg virkelig gerne vil flytte hjemmefra inden jeg starter med at arbejde. Ikke fordi jeg hader mine andre familiemedlemmer,  men fordi jeg simpelthen synes at bo ALT for småt derhjemme. Det roder over det hele, især fra mine to søskende (13 & 15 år). De laver aldrig noget. jeg får seriøs stress hver dag jeg kommer hjem fra skole. vores hus er en del småt. Det er så også sådan at jeg har noget med en fantastisk fyr, og vi har været hos ham så mange gange nu. Kan bare ikke få mig selv til at invitere ham hjem til mig. Jeg har dog ikke fortalt mine forældre om ham fyren endnu, selvom jeg virkelig gerne ville. Hvordan kan jeg fortælle dem om ham? Er just ikke en åben person på det område! :( ud over det har jeg snakket med dem flere gange om at det bare roder helt vildt, men de tager slet ikke fat i problemet. Ville så gerne bo et sted med massere plads og orden. Jeg har været rastløs over samme problem siden jeg gik på efterskole i år 2010. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Jeg elsker jo virkelig min familie, men samtidig er jeg så træt indeni over det samme problem. Det fylder rigtig meget i min hverdag :-( jeg håber inderligt i kan hjælpe mig eller give råd. Please.
Hilsen den rastløse!

Svar:
Hej med dig!
Selv tak :) Det er rigtig dejligt at høre, at du er glad for Cyberhus!
Jeg kan godt forstå, at det kan være lidt frustrerende at føle, at man ikke har nok plads, og at der er for meget rod.
Men du nævner næsten selv i din overskrift, hvad jeg synes, du skal gøre: snakke med dine forældre. Jeg synes, det er en rigtig god ide at sætte jer ned en dag, bare jer tre og snak om, hvordan du har det. Du kan fortælle dem, at du har tænkt rigtig meget over, at du godt kunne tænke dig at flytte hjemmefra og få lidt mere plads for dig selv, og dit eget sted, hvor du selv kan bestemme, hvordan det skal se ud osv. Og når du skal til at arbejde efter sommerferien, begynder du også at få løn, sådan at du har råd til at betale husleje til din egen lejlighed. Så kan de måske også hjælpe dig med at finde et sted at bo, og flytte osv.
Nu er du jo over 18 år, så hvis du har lyst til at flytte hjemmefra, kan du gøre det, selvom dine forældre ikke synes, det er en god ide. Men derfor er det jo altid rigtig rart at have sine forældre bag sig til at hjælpe en og støtte en, så jeg synes, det er en rigtig god ide at snakke med dem, og fortælle dem hvordan du har det.
Og det er jo rigtig dejligt at høre, at du elsker din familie, og selvom du flytter hjemmefra, kan du jo stadig komme hjem og besøge dem og måske sove hos dem engang imellem.
Når du så sidder og snakker med dine forældre om måske at flytte hjemmefra, vil det måske også være et godt tidspunkt til at fortælle dem, at du har mødt en fyr, som du er rigtig glad for, og at det også er en af grundene til, at du godt kunne tænke dig dit eget sted, sådan at i kan være der, fordi du ikke synes, der er så meget plads til at han kan komme og besøge dig i jeres hus, selvom du rigtig gerne vil have, at de skal møde ham - og de vil sikkert også gerne møde ham. Du har en alder, hvor det er meget naturligt at flytte hjemmefra og have noget med en fyr, så jeg forestiller mig ikke, at det vil komme bag på dine forældre, at du går med begge disse ting. Det vil i øvrigt også være meget modent og ansvarligt af dig selv at fortælle det til dem og generelt inddrage dem i det.
Så selvom det godt kan være lidt svært at skulle snakke med sine forældre om sådan nogle ting, så synes jeg helt klart, at det er det, du skal gøre.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra Janni