Flytte hjemmefra før 18.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er lige fyldt 16 i går, og jeg har længe gået med tanken om at flytte hjemmefra. Jeg fungerer ikke særlig godt med mine forældre, jeg får hårde kommentarer, trusler og bliver konstant råbt af. Der bliver lavet stor forskel mellem min søster og jeg, min søster er 13. Her på et tidspunkt inden 11. september, rejser jeg til USA som udvekslingsstudent i 10 måneder. Så når jeg kommer hjem bliver jeg 17, og skal starte på gymnasiet. Jeg vil rigtig gerne flytte hjemmefra så hurtigt så muligt når jeg kommer hjem igen. Jeg har brug for at komme væk, og få lov til at leve mit liv. Jeg vil så gerne have frihed, og kunne gøre hvad jeg vil, og komme fri af mine forældres skygge. Jeg kender ikke reglerne, jeg kender ikke til hvad jeg kan få i SU, hvordan tilskudsforholdene er når man er under 18 osv osv... Jeg sidder tit og kigger på møbler, tallerkners, bestil glas etc. Jeg vil så gerne. Jeg ved bare ikke hvordan. Hvordan gør jeg det smartest? Skal jeg tage sabbat år efter USA, også få arbejde og tjene penge til det eller hvad?

Svar:
Hej med dig..
Jeg vil lige starte med at fortælle hvad loven siger og hvad dine muligheder er for at flytte hjemme fra og bagefter skriver jeg nogle af de tanker jeg fik, da jeg læste dit spørgsmål og måske kan du bruge dem til noget også.
Loven er ret simpel omkring det her med at flytte hjemmefra, fordi det er faktisk noget din mor og far bestemmer. Når du er under 18 år har de ansvaret for dig og selvom du er ved at blive voksen og skal have lov til at bestemme mere og mere, så gælder det ikke hvor du vil bo.
Så derfor er du nød til at snakke med dem om det og nå til enighed med dem omkring hvad du skal. Når du er under 18 år, kan du heller ikke få udbetalt SU og derfor er det typisk sådan at forældrene skal hjælpe med det økonomiske.
Men nu skal du høre.. du skriver at du snart skal til USA i september og skal være derovre i 10 måneder og bagefter starte på gymnasiet. Det lyder faktisk helt perfekt, fordi...
Når man er 16 år som dig, så er det fuldstændig normalt at begynde at ville væk hjemmefra, begynde at skabe sit eget liv og sit eget hjem. Ligesom du gør nu, når du drømmer om at flytte, kigger på møbler osv. Det er også helt normalt at man kan have det svært derhjemme og synes at forældrene begrænser en eller bare ikke forstår en. Det er en del af det at blive voksen og selvstændig - og det er super godt.
Sommetider tager det også lidt tid for forældrene at vende sig til at deres børn er ved at blive voksne.
Men nu kan du få et pusterum de næste 10 måneder. Du vil opleve så meget og udvikle dig endnu mere i USA og få en lille forsmag på hvad det vil sige at bo væk hjemmefra. Du flytter jo faktisk hjemmefra det næste års tid og så venter gymnasiet når du kommer hjem.
Så mit forslag er til dig lige nu, at du glæder dig til USA og nyder din tid derovre. Der sker rigtig meget på 10 måneder, men hvis du har de samme følelser når du kommer hjem, så tag snakken med dine forældre og forklar dem hvordan du har det og hvad de tænker om at du flytter hjemme fra og hvordan det måske kunne lade sig gøre økonomisk og praktisk.
Kan du have en kanon tur til staterne
Venlig hilsen
Erroll