Flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er 16 snart 17 og ved ikke hvad jeg skal stille op. Jeg går på gymnasie og vi fik karakterblad tilbage her for en uge siden. Var spændt på mine karakterer på den gode måde følte, at det var gået godt. Det viste sig også, at det var rigtig bortset lige fra en karakter jeg var faldet fra 12-10. Var stolt alligevel og jeg ville vise min mor det for jeg var glad... Det troede jeg også hun ville blive :( men nej. Det eneste og første hun kommenterede var den karakter jeg var gået ned i og blev mega sur. Det skal lige siges at jeg har en tvillingesøster. De (også min far) skulle rigtig sammenligne vores karakterer og sætte os op mod hinanden. Hold kæft jeg blev såret, det gør man bare ikke altså... Men deres kommentarer var overhovedet ikke positive.. Det resulterede i at vi kom op at skændes mest mig og min mor og det blev meget voldsomt til sidst og jeg fik nok.. Jeg smuttede væk og sov hos en veninder rundt omkring. Ville overhovedet ikke hjem, for min mors og mit forhold er generelt meget anstrengt.. Hun nedgører mig tit og vi kan komme op og skændes. Generelt er hun meget disciplinær og har høje forventninger og kommenterer altid kun de "dårlige" ting. Men jeg gad ikke være hjemme så tog ekstra vagter på arbejde. Arbejder i en bio hvor vagterne slutter sent og sov herefter hos veninder. Min søster er den eneste som holder med mig og vi ved ikke, hvad vi skal gøre.. Her idag tog jeg så hjem 5 dage efter fordi jeg følte jeg havde tilgivet, men det skulle jeg aldrig have gjort. Jeg var ikke velkommen, sådan rigtig hvem er du? Agtig.... Vi skændes og det ender med at hun slår mig med knytnæve på kinden. Jeg var i chok.... Vil og kan ikke bo derhjemme for kan ikke holde det ud og græder konstant. Min søster vil heller ikke bo hjemme og vi savner hinanden for meget. Hvad er vores muligheder? Det skal lige siges at resten af vores familie bor i Tyskland og København så dem kan vi ikke bo hos. Mine kolleger er som min familie forstående og kærlige osv. Og har talt med dem om de fleste ting. Hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej med dig
Det lyder bestemt ikke, som om det er rart for dig at bo hjemme, fordi situationen er så anspændt. Når man får så flotte karakterer, som det lyder til at du har fået, forventer og håber man jo at ens forældre bare vil blive glade og stolte. Ud fra din beskrivelse bliver der fokuseret negativt på den eneste nedgang du har i dine karakterer og dig og din søster bliver sammenlignet på en måde der er ubehagelig for dig. Det kan jeg godt forstå, du bliver skuffet og vred over. Derudover bliver du slået med en knytnæve af din mor under et skænderi, og det er på ingen måde iorden. Jeg kan godt forstå, du bliver chokeret og vred.
Som jeg ser det, er der flere forskellige muligheder for handling ud fra din situation, som du har beskrevet den.
Har du talt med dine forældre om, hvordan du har det og at du gerne vil flytte ? Du kunne gøre et sidste forsøg på at finde en løsning sammen med dine forældre. Det kunne enten være ved at tage en snak med dem eller ved at skrive et brev til dem, hvor du forklarer, hvordan du har det. Du kunne fortælle, hvor ked af det du er over at blive sammenlignet med din søster, og at du havde håbet de blev glade og stolte af dine karakterer. Du kunne også fortælle, at du synes, det er anstrengt hjemme og at du er meget ked af de voldsomme skænderier. Da kunne du fx også nævne muligheden for at I selv fandt ud af en løsning, hvor du og evt. din søster flyttede hjemmefra sammen. Det er vigtigt så at understrege, at du holder af dem og ville flytte med den tanke, at I kunne få lidt luft fra hinanden og få et bedre forhold.
Hvis så jeres snak ikke fører til en løsning eller evt. til en skænderi, tænker jeg, at du skal have hjælp fra andre voksne. Der kan en lærer eller pædagog, som du har tillid til, hjælpe dig videre, sådan så du og dine forældre får professionel hjælp til at løse situationen.
Hvis der ikke er en voksen i din hverdag, som du har lyst til at tale med om situationen hjemme og få hjælp af, er det også en mulighed at du henvender dig til Børnetelefonen. Dem kan du ringe gratis til og de har en bisidderordning, hvor en professionel person med kendskab til sådanne situationer kan hjælpe dig med det samme, støtte dig og følge din sag, så du får den hjælp, du skal have. Du kan finde bisidderordningen her.
Derudover vil jeg nævne for dig, at der altid er mulighed for at du kan henvende dig til vores chat, hvis du har brug for at tale med nogen. På chatten sidder der dygtige folk, der meget gerne vil tale med dig og hjælpe. Det kan måske være rart, når du er så ked af det og har det svært i øjeblikket. Du kan finde chatten her.
Jeg vil slutte af med at sige, at jeg synes, det er meget modigt og fornuftigt, at du skriver ind med dit problem. Det viser i høj grad, at du tager ansvar for situationen. Det er godt, du gør det, for der skal gøres noget, og situationen kan blive bedre. Der er simpelthen ikke nogen, der skal gå og føle sig utrygge derhjemme og græde så meget, det kan man få hjælp til og det skal du have.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og at tingene løser sig for dig.
Venlig hilsen Luuise