Flashback problem?... jeg er fotviret

brevkassespørgsmål

Flashback problem?... jeg er fotviret

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

skoleåret er kun lige begyndt og jeg har det allerede næsten på samme måde som for et halvt års tid siden... jeg var spændt og nervøs den morgen for et års tid siden da jeg satte fod på gymnasiet. Dette gjorde jeg med forhåbningen om at jeg kunne gøre den treårige STX uddannelse færdig, som jeg havde meldt mig til.

Men efter et stykke tid på skolen kom jeg til at indse at det nok ikke blev tilfældet. Klassen jeg kom ind i var kort sagt dårlig. Der var ingen jeg synes kunne snakke med, og hurtigt som min status i klassen faldt fra ukendt til "den dreng ingen snakker med", således var skæbnen for min arbejdsindsats med skolearbejdet. og det endte da også med at jeg efter et halvt år skiftede, ikke blot klasse men også studieretning.

Selvom denne var noget bedre, endte det da også med at jeg ikke rigtig fik snakket med nogen. Samt lektiearbejdet faldt til et minimum. Hvis ikke jeg var droppet ud var jeg blevet smidt ud en uge senere alligevel, men jeg nåede da at tilbringe syv måneder på stedet. Efter denne oplevelse kørte mit liv nedaf i en spiral uden ende. jeg var konstant gnaven og iriteret. motivationen var helt i bund på alle punkter, og ja selvfølgelig kom selvmordstanker krybende en gang imellem. sådan gik min hverdag indtil en uge før skolestart nu her i år 09, hvor jeg i følge råd prøvede lykkepiller...

Jeg kan sige at de i den grad har gjort jobbet godt. jeg mistede fuldstændig lysten til konstant at være gnaven og trist. lang historie kort: jeg valgte at starte på ny på et andet gymnasium, og har det rigtig godt her; gode lærere, elever/venner og klasse. problemet er bare at jeg nu simpelthen har så svært ved at komme i skole, og jeg er begyndt at ha det lidt på samme måde som da jeg gik på den anden skole,,,

jeg kan virkelig ikke forstå det, da jeg som sagt ellers har det rigtig godt nu på skolen.. anyway.. et hvert byd på hvad der kunne være galt ville være mest teknemmeliggjordt

Svar:

Kære dreng

Allerførst vil jeg sige, at du har gjort meget for at løse de problemer du har mødt. Det er en god begyndelse at tænke sig om og prøve at finde handlemuligheder i svære situationer.

Det er dejligt at høre du har fundet en skole og en klasse, hvor du befinder dig godt og selvom det føles svært lige nu, behøver det ikke at ødelægge din nye gode situation.

Jeg synes det er godt at du kan mærke lykkepillerne har hjulpet dig. Men nu fortæller du at det er svært at komme op om morgenen, og at du kan mærke lidt af de samme følelser som du havde på din første skole.

Ud fra det du skriver til mig, så lyder det som om du har nogle følelser inden i som dukker op en gang imellem og som faktisk gør at du har svært ved at overskue din skole eller i hvert fald at komme ud af sengen.

Lykkepiller kan hjælpe lidt, når du har en periode hvor det er svært. Men det er vigtigt at du også får snakket med en voksen om hvorfor det er svært og hvad du kan gøre i din hverdag, så det bliver nemmere at være dig.

Jeg synes det er vigtigt at du snakker med dine forældre og din læge om de tanker du har. At du fortæller dem at du ikke kan komme op i skolen og de følelser du har inden i. Måske vil din læge henvise dig til en psykolog, fordi det måske kunne være en løsning for dig.

Jeg vil også foreslå dig at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Den har åben hver mandag til torsdag kl. 15-19.00 og her sidder der voksne som du kan chatte med og som vil prøve at hjælpe dig.

Du oplever lige nu at det er svært, men du gør noget ved det. Det er super godt og jeg håber du griber nogle af de muligheder jeg har givet dig.

Venlig hilsen

Anne Marie