At finde en speciel person
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej
Jeg er en pige på 22, jeg går på universitetet og det går såmænd meget godt. Først lidt om mig selv, jeg er vokset op med mobning pga. Overvægt, har været overvægtig det meste af mit liv, da jeg skulle på efterskole i 9 klasse formåede jeg at tabe mig en masse i sommerferien op til, jeg følte mig fri af mobningen. Pga en dårlig kæreste, blev jeg ret deprimeret og tog en masse på igen. I løbet af gymnasiet kom der pludselig en periode hvor jeg trænede og cyklede  en hel masse, var glad og havde en masse energi, og masser af opmærksomhed fra fyrene. Da jeg flyttede hjemmefra som 18 (næsten 19) årig flyttede jeg først på et kollegium i en anden by hvor jeg delte køkken med en masse andre studerende, og havde det stadig godt og cyklede rægelmæssigt. Da jeg så skulle flytte til en 3 by oplevede jeg at alt gik galt, jeg bor alene i et kollegieværelse med eget køkken og bad, og har boede her i nogle år nu og har fået nogle gode venner men blev meget deprimeret i starten og tog en masse på ret hurtigt igen, også fordi jeg boede tæt på uni så jeg havde ikke behov for at cykle mere, hvor jeg cyklede over 100 km. Om ugen i gymnasiet. har været alene i en del år nu, uden forhold, er meget alene i min hverdag selvom jeg prøver at komme ud så holder studierne mig stadig inde. Jeg prøver at tage mig sammen til at træne, men har ikke fået det der kick som jeg fik de to første gange jeg har tabt mig. Jeg finder det svært at finde en sød fyr fordi de ser på min vægt, får at vide jeg er utrolig udsædvanlig smuk da jeg var slank, og har en dejlig personlighed får jeg at vide, men inden lader til at se det nu. I min hjemby er der to fyre der er faldet for mig med min overvægt, de er min brors venner, de er søde men jeg afviste dem fordi jeg ikke kan langdistancerejser forhold, og desuden er de deprimeret, og syntes livet er så hårdt. Jeg er en meget åben person og glad udadtil, flere gange har ensomme deprimerede fyre faldet for mig fordi jeg åbentbart er et friskt pust af positivitet. Jeg kan ikke bruge alt min energi på at få andre til at få en god selvtillid når jeg selv kæmper med min, jeg har brug for en klippe. Tror sagtens jeg vil kunne finde en hvis jeg tabte mig men jeg er bare gået i stå, jeg tænker selv jeg klarede det de to første gange fordi jeg havde ro, havde folk omkring mig. nu har jeg stress pga mit studie, er esnsom og tænker på hvor jeg dog skal flytte hen når jeg er færdig på uni. Det gør ondt indeni, for jeg føler jeg lukker ned for at klare mig igennem hverdagen uden at bryde sammen, og samtidig kunne være der for mine venner og veninder, den glade pige. Undskyld den er så lang, men har brug for at få noget respons på min situation, min familie og venner lader ikke til at vide hvad de skal sige eller gøre, og min mor fodre mig altid med slik osv når jeg er hjemme på ferie, hvor jeg er ret god til ikke at købe slik og sodavand osv. Hjemme hos mig selv, er ret nærig. Kort sagt, har en ide om at jeg har brug for en kæreste for at kunne få det bedre, men det er lidt noget vrøvl, men ved ikke hvad jeg har brug for.
Mvh. Hende med masken

Svar:
Hej Hende med Masken.
Jeg forstår godt, du synes, det er hårdt for tiden, for det lyder som om, du står i en svær situation, hvor du ikke er tilfreds med dig selv, føler dig stresset og deprimeret og mangler nogen omkring dig. Det lyder som om, dit liv har været præget af en række op- og nedture, og det kan være rigtig hårdt at opleve, at tingene ikke altid går ens vej. Jeg synes, det er fint, du har skrevet herind med dine tanker, og jeg vil forsøge at hjælpe dig på vej så godt, jeg kan.
Når jeg læser dit brev, er det første, jeg tænker på, at det lyder som om, dit selvværd ikke er særlig godt for tiden. Når man ikke er tilfreds med sig selv, sit udseende og sin tilværelse kan dette meget nemt komme til at påvirke de fleste områder af livet - præcis som du oplever det. At have lavt selvværd gør nemlig ofte, at man bliver usikker på sig selv ift. fyre, har svært ved at tage sig sammen til noget, man tidligere havde nemt ved, og alt sammen gør, at man bliver ked af det. Derfor tror jeg, at dit lave selvværd kan være en del af forklaringen på, at du føler dig både stresset og deprimeret, ikke får trænet og ikke helt tror på, at du kan finde en fyr, fordi du lige nu ikke er tilfreds med din krop.
Det er muligt at arbejde med sit selvværd og forbedre det. Mange unge har i perioder døjet med lavt selvværd, og det er forskelligt fra person til person, hvad der har hjulpet dem ud af den svære periode. Fælles for alle er dog, at det ikke er noget, som pludselig bliver bedre af sig selv. Det er noget, man skal tage et valg om at ville forbedre. Jeg fornemmer på dig, at du har et brændende ønske om at få det bedre, og jeg vil derfor give dig nogle idéer til, hvordan du kan begynde at arbejde på at få det bedre med dig selv, da jeg tror, det vil være startskuddet til, at hele din tilværelse bliver mere lys og udholdelig at være i.
1) Som det første tænker jeg, det ville være rigtig brugbart for dig at tale med en psykolog. Grunden til, jeg tænker det, er, at du har oplevet nogle ting i dit liv, som du måske har brug for at få bearbejdet. Her tænker jeg især på mobningen. At blive mobbet er ufattelig hårdt og noget, som sætter dybe spor i en. Selvom man tror, man er ovre det, kan det stadig have indflydelse på måden, man ser sig selv i dag. Måske er det derfor, du ikke er tilfreds med dig selv? En psykolog vil kunne hjælpe dig med at forstå dig selv, hvilket kan føre til, at du får mere tro på dig selv og bliver gladere for den, du er i dag. Mange unge ser det som en negativ ting at gå til psykolog og som noget, man ikke skal være stolt af, at man gør. Jeg ved ikke, hvordan du ser på det, men jeg vil i hvert fald fortælle dig, at jeg synes, det vil være vildt sejt, hvis du træffer beslutningen om at prøve det. Hvis det hjælper dig, vil du være glad for det resten af dit liv.
2) Når du beskriver, at du er ked af det og deprimeret lyder det som om, at dette især skyldes, at du er træt af din vægt. De perioder, hvor du har haft det godt, har været dem, hvor du har haft tabt dig og dyrket en del motion, hvilket jeg tænker, der er en helt naturlig forklaring på. Motion har en uendelig lang liste af gavnlige effekter - både for kroppen og psyken. Ikke nok med, at man måske taber sig af det, så får man også udløst nogle stoffer i kroppen, som fremmer godt humør. Det er videnskabeligt bevist, og du kan læse om de mange gevinster ved motion her. Derfor tænker jeg, det er vigtigt, du kommer igang med det igen, da det lyder som om, du tidligere har fundet stor glæde ved det. Du har været glad for at cykle; måske kunne du begynde til spinning, som også er en form for cykling, men som måske er nemmere at komme afsted til, nu hvor vejret stadig er lidt koldt? Al sport er godt, og hvis du fx begynder til holdsport kan det også være, du møder en masse nye mennesker og derved kommer til at føle dig mindre alene? Det er aldrig for sent at møde nye mennesker eller udforske nye sportsgrene. Der findes et hav af forskellige former for både individuel og holdsport, og jeg tror bestemt også, der findes noget, som du synes, er sjovt.
3) For at få det bedre er det vigtigt, at du er åben omkring, hvordan du har det overfor dine venner og din familie. Du beskriver dig selv som "hende med masken" - har du overvejet, hvorfor du har behov for at virke glad udadtil, når du egentlig ikke er det? Hvis du prøver at vende den om, ville du så helst have, at dine venner lod som om, de var glade, eller ville du egentlig hellere have, at de ærligt fortalte, at de var kede af det? Det er ikke rart at gå og have en maske på, og jeg synes, det er på tide, at du tager den af. For at kunne hjælpe dig, støtte dig, vide at du ikke vil have slik osv. skal dine nærmeste have kendskab til, hvordan du har det. Ingen kan klare at få det bedre alene uden støtte. Hvis du fortæller dem, du holder af, at du føler dig alene, vil de måske også kunne hjælpe dig ved at være der noget mere for dig og snakke med dig om følelsen af at være alene. Selvom det kan være svært at tale om, tror jeg, det vil hjælpe dig på vej.
4) Det lyder som om, dit studie tager hårdt på dig og gør, at du isolerer dig meget socialt. Jeg synes, det er sejt, du hænger i, men jeg synes, du skal tænke over, om du vil hænge i for enhver pris. Lige nu har du det meget svært. Jeg synes, du skal kontakte studieadministrationen eller -vejledningen på dit studie og tage en snak med dem om, om der er mulighed for, at du måske tager færre fag, tager orlov i et stykke tid eller noget helt tredje. Mange universitetsstuderende møder på et tidspunkt en mur, hvor de er nødt til at tage en pause fra studiet. Det er helt normalt og kan være en vigtig handling, hvis man ønsker at få det bedre.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg ønsker dig alt godt.
Kh. Matilde