Fest græd
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej jeg er en pige på 11 og jeg var til fest i går det var ikke sjovt syndes jeg fordi jeg sad alene i græsset fordi jeg ikke havede en lege aftale men det havede alle de andre på et tidspunkt var jeg alene udenfor og der græd jeg først kan ikke græde når min klasse er der for i 3 blev jeg kaldt tudeprinsesse og det gør jeg stadig vis jeg græder så kommer der så en løbene fra min klasse og jeg løfter hovedet tar tårrene væk men hun ser der er noiget galt og spørg hvad der er galt jeg siger ikke noget du klan gøre så jeg kan blive god igen så komemr en dreng fra min klasse og spørg om jeg er ked af det jeg svarre nej fordi det er ham jeg blev kaldt tudeprinsse af så sage bare nej til sidste endte jeg medd at lege med fødselsdagens pige's lillesøster fordi ellers havede jeg været alene græd da jeg kom hjem inde på mit værelse min mor spurgte da jeg gik ud fra værelset hvordan gik festen jeg svarede bare ja

Svar:
Kære du
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft. Derfor synes jeg også det er rigtig godt, at du skriver her til for at fortælle om det der er sket og for at få nogle gode råd.
Jeg kan godt forstå du bliver ked af, når ham fra din klasse kalder dig tudeprinsesse. Det er aldrig rart at blive kaldt sådanne øgenavne og det er også forkert af ham at gøre det. Det er helt normalt at man græder hvis man føler sig alene eller er ked af det, så derfor er det vigtigt, at du ved, at der ikke er noget galt med dig.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er en modig pige siden du skriver her ind. Det er virkelig godt og et af de vigtigste råd jeg vil give dig, er også, at du får snakket med nogle om de oplevelser du har haft og alle de tanker du går rundt med. Det er meget vigtigt når man er ked af noget, at man får sagt det højt og snakket med nogle man stoler på. Hvis man går med det inden i sig selv, bliver man kun mere ked af det. Derfor synes jeg, at du skal fortælle dine forældre om det der er sket og hvordan du har det med det. Du skriver, at din mor spurgte dig hvordan festen var gået og at du så bare sagde ja. Jeg tænker, at din mor nok godt har kunne mærke på dig, at du ikke har været glad og at hun så gerne ville snakke med dig om det, så du ikke skulle være ked af det. Det kan være rigtig svært, at fortælle om alle de tanker man har og derfor kan det måske hjælpe dig, hvis du viser hende dette brev, som du har skrevet herind med. Det kan være en rigtig god måde at få startet snakken på og jeg tror, at det vil hjælpe rigtig meget, at du får snakket med din mor om tingene.
Et andet godt råd, vil være, at du får snakket med en af de lærer du har i skolen, som du godt kan lide. Du kan tage din mor med op på skolen når du har snakket med hende og så kan i snakke med en af dine lærer sammen. Når nogle driller eller mobber, er det altid fordi der er noget galt i en klasse og det er altså ikke din skyld. Derfor skal din lære også vide det, så han eller hun, kan hjælpe med at gøre det bedre og sørge for, at dem der driller dig ikke bliver ved. Du kan også bruge dette brev til, at vise til din lære og så kan i snakke sammen om hvad der kan gøres derefter.
Hvis du har brug for flere gode råd eller hvis du bare har brug for at fortælle om hvordan du har det, er du altid velkommen her på cyberhus. Vi har også en chat, hvor der er nogle meget søde voksne, der altid er klar til at lytte og hjælpe.
Venlig hilsen Katrine