fed tyk
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en pige på 13 år. jeg syntes selv jeg er tyk. men min sundheds plejeske syntes ikke jeg er for tyk. jeg føler at alle hader mig fordi jeg er tyk. især min plejeamilie. og min plejesæster er altid sur på mig uden grund, hun er nok sur på mig fordi jeg er tyk sådan føler jeg det. og min plejefamilie ved godt at jeg går dunt og siger jeg er tyk osv. men de syntes ikke jeg er tyk men jeg føler bare de siger det for ikke at gøre mig ked af det? jeg dyrker ret meget sport. og spiser aldrig slik??? og spiser så lidt mad som jeg nu kan. jeg ved godt det ikke er sundt. men jeg ville bare ønske at have en flad mave i stedet for at have to mmå deller midt på maven jeg tager mave bøjninger 30 hver aften for et håb om en flader mave. men jeg får det bare aldrig? jeg er bare så dele fed... alle hader mig, men her i julen skulle jeg hjem til min mor og holde jule aften, min mor blev forskrækket fordi hun syntes jeg har tabt mig alt for meget. og jeg kan ikke forstå hende fordi, jeg vejer det samme som jeg altid har gjort? ellers siger hun det bare fordi at jeg skal blive ved med at tabe mig fordi hun nok syntes jeg er for tyk og grim. alle hader mig jeg har ingen venner. ikke engang nogen i skolen. det er nok fordi jeg er så tyk og grim. og alle hader mig de inogere mig alle sammen..... hjælp hvad skal jeg gøre???? og jeg vil ikke have anoreksi, jeg vil bare ligge mig til at dø?

Svar:
Hej du!
Jeg kan forstå på dig, at du virkelig har det svært. Du fortæller, at du tror, at du er for tyk, og at det er derfor, at du ikke har nogen at snakke med i skolen, og derfor din plejesøster altid er sur på dig.
Jeg kan ikke se dig, og derfor kan jeg ikke vurdere, om du er for tyk eller ej. Men ud fra det du fortæller, at din mor og sundhedsplejerske siger, så tror jeg ikke at du er tyk.
Du fortæller, at selvom du træner din mave hver aften, så er den ikke flad. Det er sådan, at ikke alle mennesker kan få en flad mave, da vi alle er forskellig bygget. Og som du selv skriver, så er det ikke sundt at spise for lidt mad, slet ikke i din alder, hvor kroppen har brug for mad, til at vokse og forandre sig.
Måske føler du dig tyk, fordi du har det svært. Du fortæller om flere ting i dit liv, som er hårde for dig lige nu – faktisk har du det så svært, at du bare har lyst til at dø. Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at du finder en voksen, som du kan snakke med om alle de ting som er svære for dig. Så du kan få hjælp til at få det bedre.
Kender du en voksen, som du kan snakke med? Måske dine plejeforældre, en lærer på skolen som du har tillid til, eller en anden voksen i den familie eller plejefamilie, som du føler du kan snakke med? Måske kan du vise dem det, som du har skrevet her til brevkassen – for du beskriver flere forskellige ting, som er svære for dig lige nu.
Hvis du ikke ved, hvem du kan snakke med, eller hvad du skal sige, er du velkommen til at logge på chatrådgivningen. Her kan du anonymt chatte med en voksen om det som er svært. Rådgiveren kan måske hjælpe dig med at finde frem til den eller de personer, som du kan snakke med. Chatten er åben mandag –torsdag kl.14- 19.
Jeg håber, at du finder en, som du kan snakke med – det er vigtigt, så du kan få det bedre.
Mange hilsner
Marianne