Fed
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af at folk ikke kan forstå jeg vil ned på 50 kg igen for en dag jeg bare 10-15 kg på og har været ked af min vægt lige siden. Jeg er 178 cm høj og blev vejet til 59 med tøj så trak to kg fra men nu tog jeg en tur på vægten igen nøgen og den sagde 60!? Jeg blev vildt skuffet over at jeg ikke bare regnede forkert jeg har vist også taget på og føler mig fed nok i forvejen. Men værste er jeg indtil ikke har kunnet sige det her uden at folk kalder mig sindsyg eller vil have mig til læge. kan de ikke bare forstå at var glad for min krop som den var. jeg skriver til jer fordi at fitness.dk siger at det er fysisk umuligt for mig at veje 50 kg og jeg vil gerne have hjælp til at vise dem at de tager fejl. Jeg læste noget om på en hjemmeside at gulerødder medfører kalorie underskud, passer det? og hvordan udnytter man det bedst? Hilsen mig

Svar:
Hejsa.
Først vil jeg sige at jeg kan godt forstå det må være frygtelig irriterende når andre mennesker ikke forstår dig. Det er bestemt ikke rart at blive kaldt sindssyg eller at blive "sendt" til lægen, hvis man ikke selv synes at man fejler noget. Godt du har skrevet her ind i brevkassen.
Jeg synes det er meget klart og tydeligt hvad du mener, for du har kaldt overskriften på dit spørgsmål "FED". Det er simpelthen det ord dit hoved er fuld af og det du ser når du kigger dig selv i spejlet, går jeg ud fra. Fed er jo ikke ligefrem noget særlig positivt ord i denne sammenhæng - hverken hvis man bliver kaldt det af andre og da slet ikke hvis man går og kalder sig selv det hele tiden. Det er helt sikkert en belastning.
Nu har jeg jo ikke set dig så jeg kan ikke udtale mig om hvordan jeg synes du ser ud. Det er heller ikke så vigtigt, for hovedsagen er jo hvordan du selv synes du ser ud. Det er dog vigtigt du forstår at der altid vil være forskel på det billede andre ser af dig og det billede du selv ser. Det billede du selv ser er nemlig meget stærkt farvet af hvordan du har det indeni og derfor kan det være rigtig forskelligt fra hvad andre ser, selvom det måske lyder mærkeligt. Men sådan er det og det skal du vide.
Derfor kan det være svært for andre at forstå dig, for de ser tilsyneladende noget helt andet end FED når de ser på dig.
Jeg vil ikke hænge mig i de tal du nævner om din vægt og højde. Den måde du ser dig selv på kan ikke gøres op i tal. Derfor tror jeg heller ikke det giver mening at diskutere med fitness.dk om hvad der er fysisk muligt eller ej - jeg tror det giver meget mere mening at spørge dig til hvordan du egentlig har det. Hvordan ser dit liv ud og hvordan har I det sammen i familien. Er der nogen ting i familien der er svært ?. Jeg kan jo ikke vide en pind om hvordan det er, men du skal vide at nogen gange sker det, at hvis der er nogle svære ting som ikke bliver snakket godt nok om, så kan det billede man ser af sig selv i spejlet, se rigtig dårligt ud.
Prøv at tænke lidt over det!.....kan der være noget i det som passer hos dig ??
Og så vil jeg råde dig til at bruge chatrådgivningen her på siden til at komme videre med det. Den har åben mandag til torsdag fra 14.00 til 19.00. Her kan du få hjælp til næste skridt.
Vedrørende gulerødderne skal du nok have fat i en kostvejleder.
De bedste hilsner
Denise