For fed?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Davz Cyberhus!
Jeg syntes at jeg er for fed. Mit BMI er på 22,2 hvilket siger at jeg er normalvægtig, men alligevel
hader jeg min krop og syntes at jeg er overvægtig OSV.. jeg tager hverken på eller taber mig. Jeg
går RIGTIG meget op i min vægt og hvad jeg spiser og tænker hele tiden på det hvilket er vildt
irreterende. Jeg vejer mig hver gang jeg går på toilet eller har været i bad. Jeg spiser hverken morgenmad
eller tager madpakke med i skole (ved godt at det ikke er sundt). Til aftensmad spiser jeg for det meste
2 portioner og syntes at jeg spiser ret sundt. Har også prøvet at gå på kur (Hvor jeg kun spiser grøntsager, kød, og lidt rugbrød )
men kan aldrig holde det ret lang tid af gangen og bagefter tager jeg hurtigt det på jeg har tabt mig og vejer det samme igen
hvor jeg så holder vægten.
Vil bare VIRKELIG gerne af med al den dårlige selvtillid jeg har! Hvordan kan jeg tabe mig?
skal jeg overhovedet tabe mig? Min mor vil ikke have at jeg taber mig og er bange for at jeg får bulimi eller
anoræksi osv. Hvad skal jeg gøre?! ER jeg tyk Eller er det bare mig???
-D

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit indlæg her til Cyberhus - jeg vil besvare dine spørgsmål så godt jeg kan og håber du kan bruge mine svar på at blive lidt klogere på dig selv.
Allerførst har jeg lyst til at skrive, at jeg bestemt ikke synes at du virker overvægtig. Når dit BMI er 22,2 og normalvægtig, så synes jeg du skal holde fast i det, selvom dine tanker om dig selv, fortæller dig noget andet. Jeg kan godt forstå, at du går op i hvad du spiser, og det er der rigtig mange der gør i dagens Danmark. Det er blevet en hel trend at gå rigtig meget op i kost og motion. Det er også godt at være sund og være bevidst om at man spiser varieret - men alt med måde (for det kan også fylde for meget i tankerne). Det er helt rigtigt, som du skriver, at det ikke er sundt, hverken at spise morgenmad eller have madpakke med i skole. Det er nærmere direkte usundt og så hellere have en god og sund madpakke med end ingen madpakke, så det synes jeg du skal se, om du kan lave om på.
Måske dine mange tanker omkring din vægt handler om, at det godt kan være svært at være 12 år og begynde sit teenageliv. Når børn bliver teenagere følger der også ofte en masse tvivl og usikkerhed om, om man er normal og ligesom de andre unge på ens egen alder. Man begynder med andre ord, at sammenligne sig rigtig meget med andre. Ens udseende bliver pludselig meget vigtigt, og især piger kan være meget optaget af deres udseende i længere perioder. Det kan derfor nemt ske, at man stiller så høje krav til sig selv og sit udseende, at det resulterer i usikkerhed (fordi det er svært at leve om til sine egne krav). Jeg synes mere, at det lyder som om, at du er begyndt at gå rigtig meget op i dit udseende, end det handler om overvægt, bulimi eller anoreksi. Det er helt naturligt, hvis du stille og roligt er begyndt på dit teenageliv og begyndt at tænke på alt det som følger med, når kroppen og tankerne begynder at ændre sig. Derfor tror jeg også, at din dårlige selvtillid handler mere om din usikkerhed (som er helt normalt, når man kommer i puperteten) end det handler om din egentlige vægt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og hvis du har brug for at snakke mere om kost og pubertet, er du velkommen i Cyberhus chat, som du finder her. Mandag den 19 januar vil KRAM-Chatten (som er en gruppechat) handle om sunde kostvaner - udfordringer og gode råd. Den 16 februar vil chatten handle om kroppens forandring og pubertet og begge dage er fra 18-21.
Hvis du har mod på det, tror jeg det vil være en god idé at snakke med nogle af dine veninder omkring dine tanker. På den måde tror jeg, at du vil få øjnene op for, at der er mange andre piger som har det ligesom dig, og at det er helt naturligt at blive usikker på sig selv indimellem.
De bedste hilsner Signe