far på stoffer??
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hejsa! jeg har i noget tid været bange for, at min far tager stoffer, og ryger hash. han kører tit afsted om aftenen, han siger at han skal besøge en ven.. men mig og min bror må ikke sige noget om det til hans forlovede.. jeg ved fra min mor, at han har røget meget hash som ung.. mig og min bror var engang med ham, en dag han skulle besøge en ven, der bor lige op af Christiania. vi blev bedt om at gå en tur med vores hun i en park, og så skulle vi mødes ved bilen og et kvarter.. tror ikke på at han besøgte en ven! en dag jeg var længe oppe, hørte jeg ham komme hjem fra et besøg hos sin ven, og jeg kunne høre info-kanalen på TV'et køre. og det lød som om at han sniffede noget. og så her idag da jeg lige var kommet ud af badet, åbnede jeg skabene for at finde en creme, og jeg fandt en kniv, en omvendt underkop, og et kort, tyndt plastikrør.. er det bare mig der er paranoid? det håber jeg virkelig, men hvis ikke, hvad skal jeg så gøre? tør ikke snakke med nogen i min familie om det...

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt se det er en lidt svær situation du står i, når du ikke rigtig føler du kan sige det til nogen i familien og du faktisk er lidt bange for om han nu tager stoffer.
Stoffer
Det er svært for mig at sige om det kan have noget med stoffer at gøre, fordi jeg ikke set det, som du har set. Men ud fra de ting du skriver, kunne det godt lyde som om, at det kan have noget med stoffer at gøre. Jeg kan også godt forstå, hvis det kan være lidt mistænkeligt, når din far ofte tager afsted om aftenen og når han siger at I ikke må sige noget til hans forlovede.
Når du skriver du er bange for om han tager stoffer, så tænker jeg, at det er fordi du faktisk ikke har lyst til at han skal gøre det. Jeg synes det er godt du er opmærksom på din far og at du tænker på, hvad han laver. Det er meget naturligt at man tænker over hvad dem i ens familie laver.
Snak med voksen
Jeg synes det er vigtigt at du snakker med en voksen om det. Nu ved jeg ikke om din mor er inde i billedet, men hvis hun er det, synes jeg du skal prøve at fortælle det til hende, de ting du har lagt mærke til. Hvis ikke du kan snakke med din mor, så synes jeg du skal prøve at snakke med hans forlovede. Jeg ved godt at det kan være rigtig svært, fordi din far har sagt at I ikke må, men hvis nu din far tager stoffer, så er det faktisk også en måde at hjælpe ham på. Hvis han skal ud af det igen, er der nød til at være nogen som kan snakke med ham om det og hjælpe ham ud af det.
Så når din mavefornemmelse siger dig, at det kan have noget med stoffer at gøre, så synes jeg du skal fortælle det til en voksen. Du kan evt. snakke med din bror om det også og høre om han også har tænkt på det og så kan i sammen gå til en voksen. Hvis det kan være svært at sige til enten din mor eller hans forlovede, kan du også prøve at skrive det i et brev til hende, lidt lige som du har gjort her.
Hvis du synes det er helt umuligt for dig at snakke med nogen i familien om det, så synes jeg du skal prøve at snakke med en anden voksen, du har et godt forhold til. Det kan f.eks. være din lærer.
Jeg synes det er rigtig godt du er opmærksom på din far og tænker over det. Det er helt okay at være bekymret for sin far. Jeg håber håber du har mod på at få snakket med en voksen om det.
De bedste hilsner Sine