far
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej cyberhus min far er alkoholiker og han mener selv at han ikke har et problem selv om det ligge øl flasker og andre former for spiritus flasker og han bliver bare sur når min mor mener at han har et problem han har også lige fået en kæreste som også drikker men hun bliver også bare sur når man siger til hende at hun har et problem er det normalt at man som alkoholiker ikke kan se sit problem

Svar:
Kære dig
Det er meget normalt at en alkoholiker ikke selv kan se at de har et problem. Jeg hørte engang nogen sige at de havde spurgt en alkoholisk mand og hans kone det samme spørgsmål, nemlig: hvor længe har der været et problem. Deres svar var helt forskellige. Han svarede at der nok havde været et problem det sidste år, og hun svarede at der havde været et problem i 10 år. Så ofte er det rigtig svært at se problemet for den som har problemet. Men derfor betyder det ikke at der ikke er et problem, og jeg synes det er så sejt at du skriver herind.
Det lyder til at både din far og hans nye kæreste begge har et problem med alkohol, men det lyder også til at det er svært at få dem til at indse det. Jeg er glad for at høre at du kan være hos din mor, så du ikke behøver at være der når de er fulde. Men derfor kan det stadig være rigtig svært. På Tuba.dk kan du snakke med andre unge der har oplevet det samme som dig, og du kan få personlig rådgivning. Tuba dækker hele landet på deres chat, og de har også en gruppechat. Du kan også prøve Projektbrus.dk, som er et gratis samtaletilbud til børn og unge (og familier) i 12 midtjyske kommuner (randers, odder, skanderborg, hedensted, herning, århus, morsø, skive, norddjurs, syddjurs, samsø, ikast-brande). De har en chat som åbner her på Cyberhus, på torsdag kl.18-21, hvor du kan snakke anonymt med en rådgiver.
Det er helt okay at spørge om hjælp når man er i en familie hvor der bliver drukket for meget alkohol. Det er også vigtigt at du ved at det ikke er dit ansvar at få den voksne til at stoppe med at drikke. Det er også rigtig sejt at du tør åbne op for dine tanker og følelser omkring det her, og det synes jeg bestemt at du skal fortsætte med.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ellers er du velkommen til at skrive igen. Du er også meget velkommen i vores chat.
Kærlig Hilsen
Signe