familievold
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
minstore søster på 17 år og min mor på 52 har meget svært ved at styre sig selv når de skændes. Min mor slog mig og min søster da vi var mindre (ca. da jeg var 4-7 år). Jeg har set min søster slå på min mor. Der kommer jeg tit hen og afbryder og stopper det. Her i dag så jeg min mor havde et gult mærke på næsen, og jeg spurgte hende: "hvorfor har du et gult mærke på næsen" så svarede hun: "din søster har slået mig op til flere gange". Jeg blev selvfølgelig sur på min søster, og gik ind på mit værelse. Men hvad skal jeg gøre når min søster slår min mor? Og kan jeg gøre noget bedre for dem?

Svar:
Kære 14 årige pige .
Tak for din mail. Det gør mig rigtig ondt at høre om det  problem som du, din mor og søster har. Du spørger om, hvad du kan gøre ved det, og for mig at se er det rigtig svært for dig at gøre  noget.
Der  vil  altid være konflikter i en familie og der er mange måder at løse dem på.
I jeres hjem er I blvet slået da I var mindre - så det er den måde din søster har lært at man løser probblemer på.  Og det er svært at ændre når hun er 17 år !
Selvfølgelig skal man ikke slå på sin mor og jeg kan godt forstå, at du reagerer og gerne vilgøre noget ved det. når du ser det.  Men du er nødt til at have andre til at hjælpe dig , fordi din mor måske også har brug for at lære, at man kan løse konflikter uden at slå .
Hvis du magter det kan du  først fortælle både din mor og din søster at det gør dig ondt at se dem øve vold modhinanden  og bede dem om at tale sammen i stedet for - eller   bede dem om at søge hjælptil at få problemerne løst .
Rent konkret kan I få hjælp hos de sociale myndigheder i din kommune. Hvis der foregår vold i hjemmet, kan de sociale mynderheder evt. hjælpe med råd og støtte. Det er dog vigtigt, at du først snakker med din mor eller en anden voksen om det.
Jeg synes bare det er meget for dig at stå alene med og at du absolut må have hjælp  fra voksne. Måske har du en god lærer -som du har tillid til ? eller en  i din familie ? som du kan fortælle om det som du har fortalt mig i brevkassen. Så kan den voksne hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan søge hjælp.
Du er også velkommen til at søge flere råd og mere samtale om det i Cyberhus-chatten, hvor der sidder  rådgivere mandag -torsdag. Dem kan du også vende problemet med.
Mange venlige hilsner fra Anne-Marie.