Falling down :'(
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Heej !
Hmm .. Jeg ved ikke helt hvor jeg ellers skulle kunne skrive det henne .. Har skrevet i debatforumet , men ingen har skrevet tilbage , selvom jeg kunne bruge det .. Så prøver her .. Det hele er meget svært for miig at foreklare , men prøver så godt at jeg kan ..
Tror det hele begyndte for et halvt års tid siden . Begyndte på HTX efter 9 klasse .. Men efter lidt tid begyndte jeg at sove mindre , meget mindre .. Så nu sover jeg stortset ikke .. Nogle dage sover jeg måske 1½-2 timer .. Føler bare ikke at jeg kan sove , føler miig ikke træt overhovedet .. Ved ikke hvorfor ?! Men hvis at jeg endelig falder tidligt i søvn , så vågner jeg flere gange om natten og jeg drømmer de væreste drømme .. Drømme jeg helst ville undvære at skulle se når at jeg sover .. Føler det hele er så rigtigt , virkeligt .. Jeg kan have det så dårligt når jeg vågner pga af drømmene .. Kan ikke rigtigt fortælle nogle om drømmene , for kan ikke sætte ord på dem .. Er bange for at folk vil vige og ikke snakke med miig mere hvis jeg snakker med dem om drømmene .. Flere gange har jeg prøvet i skole eller hjemme lige at lukke øjnene i bare 2 sek . Også ser jeg billeder fra min drøm eller lidt længere fremme end der hvor at jeg vågnede , nærmest som sådan et flash , så er det der og så er det der ikke .. Har også prøvet tit atjeg sådan kan smage ellre huske noget MEGET tydeligt fra drømmene .. Her for et par dage siden vågnede jeg op med en stræk smag af blod i munden , lyder underligt .. Men sådan en sød , varm , blød smag af blod .. Jeg havde næsten den smag hele dagen i munden .. Kan stadig smagen den , når at jeg skriver om det .. Hvordan kan det være at jeg drømmer alt det her ? Hvorfor jeg ikke kan sove ? HVORFOR ? Kan bare ikke snakke med nogen om noget af det mere .. Og hvis en af mine venner endelig tilbyder at snakke med mig , så kan jeg ikke sætte ord på det eller er bange for at bryde sammen ..
Mit andet store problem er mine spisevaner .. Spiser faktisk kun aftensmad .. Jah , ved godt at det ikke er godt .. Men kan bare ikke spise mere .. Får SÅ ondt i maven , hvis at jeg spiser meget .. Jeg kan bare ikke .. Prøver , men det går ud over mig selv til sidst .. Så hvorfor skulle jeg spise mere , hvis at jeg får ondt i maven ? Jeg er blevet vant til at kun spise aftensmad , det skræmmer mig lidt faktisk .. Men det er nemt .. Har før i tiden været konkurrence svømmer på førsteholdet i min klub , stoppede jeg så med .. Men har været vant til at spise rigtig meget om dagen .. Så troede aldrig det her kunne ske for miig .. Ved bare ikke hvorfor ?
Kan en lille kommentar gøre det ? En kommentar bare for sjov ? Kan den gøre så meget for at det her sker ?
Jeg føler mig bare fortabt .. Kan ikke noget mere .. Kan ikke koncentrer mig om at lave mine lektier mere .. Mangler flere opgaver som skal afleveres snart .. Jeg kan bare ikke mere .. Jeg har haft snakket med skolepsykologen om det , men snakker ikke med hende mere .. Hun hjalp mig ikke og ville til sidst snakke med mine forældre .. Vil ikke have de skal vide det ..
Hvad kan jeg gøre for at få det bedre ? Få et normalt ungdomsliv igen ? Jeg vil bare være mig selv igen .. Lave sjov og have overskud ..
Samtidig med at skulle klare mine egne problemer , skal jeg også hjælpe andre med deres selvom de ved alt det her ..
Jeg snakker med min studievejleder om det .. Han vil sende mig til lægen her efter påske .. Skal jeg det ? Hvad vil han sige / give mig ? Vil han sige det til mine forældre ? Skal han sige det til dem ?
Ved det her er meget .. Men har brug for at komme ud med det .. Brug for at høre andre hvad jeg kan gøre ..
Sammen med de her ting har jeg og min kæreste lidt små problemer og ser hinanden sjælent , selvom vi bor tæt på hinanden .. Men er jeg snart blevet vant til .. Savner ham bare hele tiden ..
Jeg tænker på alle 2 (3) ting rigtig meget , hele dagen .. Det sidder bare i mig nu , føler jeg ..
Hvad kan jeg gøre for at få det bedre ?
Hilsen
The one who needs to be heard :'(

Svar:
Kære dig, der har brug for at blive hørt!
Alle har brug for søvn og mad. Det hører til vores mest basale behov som vi skal have opfyldt for at kunne fungere normalt.
Du har problemer på begge fronter. Du sover ikke om natten og du spiser meget lidt. Hvis det
fortsætter så vil dit system bryde helt sammen både fysisk og psykisk.
Det ser ud til at hele dit system er udsat for total belastning og at det er foregået i nogen tid. Når man er kommet så meget ud af trit i forhold til så vigtige funktioner, så har man brug for hjælp til at stresse af og komme på sporet igen. Det nytter ikke at du presser dig selv og tror at du kan klare det alene, det bliver det værre af.
Så jeg synes at det er en god ide at du går til din læge og lægger kortene på bordet og får hjælp.
Det er sådan, at dine mareridt kan være en konsekvens af din manglende søvn fordi du er kommet ind i en ond cirkel. Hvis man ikke får sin søvn gennem længere tid, så risikerer man faktisk at få psykotiske symptomer.
Derfor er det vigtigt at du får sovet. Det ser ud til at hele din krop er i en sorts alarmberedskab og du har nogle af de samme symptomer som nogen
der har været udsat for noget voldsomt. Men disse symptomer kan også komme af manglende søvn og mad.
Derfor er det vigtigt at du får talt med nogen og får lavet en ordentlig undersøgelse, både fysisk og psykisk. Så længe du har det som du har det, så er det også svært for dig at have relationer til venner og kæreste.
Du kan slet ikke hjælpe andre før du har hjulpet dig selv, ved at få hjælp fra nogen der har forstand på dine problemer.
Din læge har tavshedspligt, men så længe du er under 18 år, er det svært at gå uden om dine forældre hvis du skal i en eller anden form for
behandling. Der kan være mange grunde til at du ikke har lyst til at de skal vide noget, men som regel ønsker forældre det bedste for deres børn.
Så opsøg lægen i første omgang, så kan du tage stilling til resten senere!
Held og lykke (måske har du allerede gjort det?)
Anita