at følge sit hjerte?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
jeg aner ikke hva jeg ska gøre. føler mig så fortabt lige nu!
jeg er en pige på 19. jeg har været sammen med 4 drenge, hvor 3 af dem har været kærester og en, ja han løj for mig for at komme i bukserne på mig. har også været lidt sammen med en pige, det der bare ingen der ved. det skete da jeg var på efterskole og hende jeg boed med synes det var hyggeligt at vi ku gå og kysse lidt på hinanden og røre lidt ved hinanden, bare for at udforske det område jo.
siden da har jeg ikke gjort mere ved det, andet end at finde mig en sød dejlig fyr som så valgte at bruge mig.
har fundet mig en FANTASTISK veninde, som så er homo og det gør mig intet hun er bare .. sig selv? hun er lige blevet single og siden da. så er jeg bare begyndt at få kriller i maven når vi sammen! vi hygger os og mange i skolen blir ved at kommentere hvorfor fuck vi ikke er kærester :S
mit dilemma står i eler.. ja det som gør mig så fuckin ked! er at i min familie er sårn noget slet ikke velset. faktisk SLET OVERHOVEDET IKKE. det er flere gange blevet sagt at hvis en i familien valgte at springe ud, enten som bi eller homo ville de ikke være en del af familien. jeg er så bange for at jeg måske ender med at blive forelsket i en pige, når jeg ved hva min famlie vil sige til det. og oveni det, så hader de mig nok for at jeg elsker piercinger og tattovering som heller ikke er noget der er ok i min famlie. de hadede mig da jeg havde en "punker" periode hvor jeg mest af alt lignede en af de unge fra ungdomshuset i kbh. har nu fået stretch 8mm i hvert øre og de sviner mig til pga det. fik tungepiercing og de svinede mig til pga det. hakkede mig ned. er bange for hva der vil ske hvis jeg sir at jeg alså er faldet for en pige og det er det jeg vil?
hva fanden ska jeg gøre?? :( ved jeg burde tale med dem men det ka jeg jo ik ? selv mine forældre har udtalt at de følte sig pinlige over at sku gå med mig hvis jeg gik i stribede eller ternede multifarvede bukser osv.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå din situation er svær. Som jeg forstår dit brev, har du fået lidt følelser for din veninde, og går nu med tanker om om du kunne være lesbisk, eller måske bi-seksuel (altså til både piger og drenge) – men at du ikke helt kan undersøge sagen, fordi du har en familie, som ikke ville acceptere det, hvis du (også) er til piger.
Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg at din familie burde være stolt over at have en pige, som tør være sig selv og prøve sig selv af. Og jeg har lyst til at sige, at hvis de ikke kan acceptere at du er den som du er, så kan de sejle i deres egen sø. Det er dit liv, du lever kun én gang, og du skal være ærlig og tro mod dig selv.
Samtidig ved jeg godt, at det er nemmere sagt end gjort. Det er din familie og du elsker dem, og selvfølgelig vil du gerne have dem i dit liv og at de er stolte af dig.
Mit råd til dig må være, at du enten tager en seriøs snak med din familie eller skriver et brev til dem. Fortæl dem at du elsker dem, at du ønsker at de skal være i dit liv, men at du har brug for at de støtter dig i hvem DU er. At det gør ondt når de nedgør det tøj du vælger at gå i, og fortæl dem at du også har overvejelser om at du kunne være bi-, eller homoseksuel. At du har brug for deres støtte til at udvikle dig til DIG og finde ud af hvem du er, og ikke hvem de gerne vil have at du skal være. Efter den samtale/ det brev må du give dem lidt tid til at vende sig til tanken.. Alle har brug for lidt tid til at vende sig til ændringer..
Men INDEN alt det her, vil jeg give dig rådet at ringe til Landsforeningen for Bøsser og Lesbiskes ungdomstelefon. Den er åben hver tirsdag aften. Du kan læse mere om den her.
Her sidder nemlig rådgivere, som har stået i en lignende situation og kan give dig råd til hvordan du kan håndtere det hele, hvad du eventuelt kan forvente osv.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og vil prøve at kontakte ungdomstelefonen.
Til aller sidst har jeg lyst til at sige: vær altid tro mod dig selv og dine følelser! Livet er for kort til at undertrykke hvad man føler! Men alting har konsekvenser, selv at være sig selv.
De bedste hilsner fra Heidi