Føler så meget svigt.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.. Jeg føler mig så meget svigt, for min mor, hun er bare flyttet til England for 4 år siden. Hun gider ikke en gang og se mig. Hun har ikke engang været i Danmark, men hun vil gerne snakke i Telefon med mig. Jeg gider ikke bo ved min far mere, fordi han er så Fucking dum imod mig. Jeg er købt af ham, også tror han bare at han må bruge min krop. Han har ødelagt den nok. Men jeg tør ikke sige det til nogen. Det kan bare være mig der er noget galt, med. Jeg vil have min mor tilbage til Danmark .
Det er seriøst mit største ønske, ellers mister jeg lyst til at leve livet, det er kun hende der kan gøre en forskel, for der er ingen andre der skal blandes ind i mit liv, Men jeg tør ikke en gang og fortælle hende det, fordi jeg ikke vil gøre hende ked af det. Fordi hun ikke er hos mig.
Hun skrev jo alligvel bare for mig. Det kan være hun overhovedet ikk elsker mig. Hun har jo også en familie over i England nu, så det kan bare være at hun føler sig tvunget til at tale med mig, Hun har ikke en gang været hjemme i Danmark, i 4 år. Så jeg er ingenting... Hilsen fra T.

Svar:
Kære T.
Tak for din mail og jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at der er ikke noget galt med dig og du er vigtig. Nu har du har taget en vigtig og god beslutning ved at skrive til mig. Du har sat ord på noget som er rigtig svært, og som jeg godt kan høre fylder rigtig meget.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Ud fra det du skriver, går jeg ud fra du mener, at din far misbruger dig seksuelt. Du skal vide med det samme, at det må han ikke og at det er ulovligt.
Du skriver også at din mor har boet i England i 4 år, og at du er usikker på om hun elsker dig. Det er rigtig svært når ens forældre, eller andre man holder meget af, flytter langt væk. Man kan blive usikker, ligesom du er blevet, om de stadig elsker en og vil være sammen med en.
I snakker i telefon sammen og det er dejligt at høre. Det fortæller mig, at hun gerne vil have kontakt med dig, og det kan du bruge til noget.
Du skriver, at du ikke vil gøre din mor ked af det, men jeg vil gerne fortælle dig direkte at det handler om dig og at du skal have et bedre liv. Vi har alle brug for en anden person en gang imellem til at hjælpe os med noget som er svært eller som gør ondt inden i. Nu har du brug for hjælp og du skal vide at det er helt ok at bede din mor om hjælp.
Jeg synes du skal skrive et brev til din mor og aftale at du bagefter snakker i telefonen med hende. På den måde er det måske nemmere at få det hele sagt, fordi jeg kan læse at du er rigtig god til at beskrive dine følelser og hvad det sker derhjemme.
Jeg ved godt det er en stor opgave, og hvis du synes det er uoverskueligt, er der måske andre voksne omkring dig, du vil have lettere ved at fortælle det til. Det kunne måske være en anden voksen i din familie, eller en god lærer som du stoler på.
Det vigtigste er at du får fortalt en voksen om det. Du skal have en bedre hverdag, hvor din far ikke misbruger dig.
Du har skrevet ind til mig og du har taget det første skridt. Du har fortalt en voksen om hvordan du har det inden i, og det er super godt. Når du er klar, skal du tage det næste skridt.
Du er meget velkommen til at skrive til mig igen, men du kan også besøge chatten her i Cyberhus. Den har åbent hver dag fra kl. 15 til 19. Her kan du møde en voksen som gerne vil lytte og måske kan du sætte fler ord på det. Det kan måske være rart at øve sig lidt, hvis det er svært at få sagt.
Venlig hilsen Erroll / vikar for Marianne