Føler mig sindsyg
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, hvem der nu svare^^ Jeg er en pige på 13 år. Jeg kan ligesågodt advare at det her nok bliver lidt forvirrende, da jeg bare skriver løs. Jeg er 170høj og vejer ca 57-58. Det er jo fuldkommen normalt. Og egentlig er jeg også ligeglad med hvor meget vægten siger, da det er udseendet og ikke tallene der kan tilfredsstille mig. Men udseendet tilfredsstiller mig IKKE. Jeg har altid været den tykke pige i klassen, undtagen én anden. Hele min klasse fokusere meget på udseende og vægt, og de er alle slanke. Jeg har tabt mig meget de sidste to år, men jeg har ikke spiseforstyrrelse. Jeg begyndte at skruge ned på de chips, som jeg smuglede med hjem i hverdagene og begyndte at bevæge mig mere. Men det stadig ikke nok. Jeg er NØDT til at få noget usundt om dagen, jeg ved ikke hvorfor. Jeg elsker lakrids, det er sååå godt. Men jeg har stadig nogle deller, og jeg vil gerne have en flad mave. Jeg har prøvet alt nærmest. Idag bruger jeg en 1,2kg træningsring et par gange om ugen, laver 120 mavebøjninger og så danser jeg meget. Jeg løber ikke, da jeg ærlig talt er alt for doven. Og jeg ønsker ikke at tabe mig, men at stramme mavemusklerne. Jeg har en veninde der er på grænsen til anoreksi, og det gør at jeg føler mig fed. Alle dem jeg kender, undtagen én, er dejlig slanke. Og så er der mig, der kæmper hver dag. Den eneste trøst jeg har er min Pepsi Max, mine nærmeste veninder og min hund Kipper. Min hund gør mig altid glad. Jeg er en meget følsom pige, men spiller glad hele tiden. Jeg har altid været en glad pige, og hvis jeg virker trist spørger folk hvad der bliver af den glade. Så derfor er jeg hele tiden glad. Jeg stoppede med at cutte i mig selv for 2 måneder siden, da jeg blev træt af det. Jeg er generelt en glad og aktiv pige, men det pisser mig af alle folk er så slanke og stadig kan spise noget chokolade. Jeg har stadig for meget fedt, selvom jeg træner og træner og træner. Det gør mig syg i hovedet! Jeg er også sådan, at hvis jeg på nogen måde gør et andet menneske trist eller sur, flipper jeg på mig selv. Jeg er selvskadende, og begynder at slå mig selv. Jeg siger undskyld en milliard gange, men skylden hænger over mig. Hvad kan jeg gøre for at få det bedre? For jeg vil ikke leve et liv for jeg bliver trist efter at have spist et stykke vegetarpizza(jeg er vegetar). Det er bare ikke mig, for jeg er en pige der elsker at leve livet, men som er træt af at have de pokkers ekstra deller! Jeg vil ikke være den pige der er nødt til at spille glad(det skal lige siges at jeg faktisk er meget glad, men alle har sine nedture) jeg er træt af at være den pige der ikke kan klare at begå fejl...

Svar:
Hej med dig
Det er desværre sådan at piger i din alder meget ofte måler sig med hinanden og sammenligner sig med hinanden. Det gør jo så desværre også at man ret hurtigt kan komme til at føle sig "forkert", hvis kroppen ikke ser lige præcis sådan ud som man ønsker sig.
Selvom du nok vil synes at det jeg siger nu er træls, så er det fra naturens hånd normalt at en ung piges krop skal have nogle mindre fedtdepoter (små deller ved hofterne). Det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget når du ikke vil have disse deller, men synes jeg bliver nødt til at tage det med når vi nu snakker om "rigtigt"/"forkert" ved en krop.
For en pige som holder sig i god fysisk form og spiser overvejende sundt, så vil de små deller forsvinde af sig selv. MEN hvis du VIL af med dem NU så skal du konditionstræne. Dvs det nytter ikke at du nøjes med at træne mavemusklerne op, fordi så får du godt nok en stærk mave, men de små deller vil stadigvæk ligge uden på musklerne, fordi at de kan KUN kan trænes væk med konditionstræning. Men styrketræning af musklerne er rigtig godt som et SUPPLEMENT til konditionstræningen og er selvfølgelig med til at holde kroppen i form.
MEN for at konditionstræne, skal du finde en sport som kan sætte din puls højt op så du sveder. Hvis du ikke vil løbe ude, så kan du cykle( spinne ), løbe på løbebånd eller på cross maskine i et motionscenter. Gider du heller ikke det, så kan du vælge en holdsport hvor du automatisk kommer til at løbe (eks. boldspil, badminton.... eller ja kun fantasien sætter grænser ).
Hvis du virkelig VIL af med dellerne, så kan du ikke springe over hvor gærdet er lavest. Det er der desværre mange som tror og så holder de op med at spise osv og det bliver man kun syg af fordi kroppen kommer til at mangle vitaminer og hjernen får svært ved at fungere så man får det dårligt psykisk og får svært ved at koncentrere sig og tænke klart.
Jeg synes der skal være plads til at spise lakridser, chokolade mv i et mindre omfang, fordi ellers bliver det trist hvis man kun skal være fornuftig hele tiden. Det er der heller ikke noget problem i , så længe man ikke spiser en hel pose hver gang og man i øvrigt konditionstræner, holder sig i god form og ellers spiser sundt.
Så jeg håber du finder en sport som passer dig. Det vil også hjælpe på dit humør og give næring til din hjerne - i kombination med god sund kost - så du vil blive i stand til at tænke flere positive tanker om dig selv...
- og det lyder det som om du trænger til :)
Mange hilsner fra Denise