Føler mig ligegyldig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har brugt rigtig lang tid på at færdiggøre mit drømmeværelse, (virkelig rigtig lang tid, 5 år) eller noget. Nu er det fuldstændig lige som jeg vil have det. Men her igår (jeg færdigjorde det i foregårs) fik jeg en kæmpe tomhed følelse, og have lyst til at smadre det værelse jeg havde brugt så lang tid på. Men så indså jeg, at det måske ikke var værelset der var noget i vejen med, men mig. Jeg er sådan en pige som altid skal have noget at se frem til eller færdiggøre og hvis ikke, bliver jeg bare fuldtændig trist, og det er ret slemt. Nogengange har jeg ikke lyst til at gå i skole, og føler mig dum og talentløs, at jeg bare skal gå. Mit liv virker som om det er på stand by og alle mine veninders liv kører derudaf. Nogengange kan jeg bare sidde og stirre tomt ud i luften i tyve minutter, sådan en lang tågetilstand. Jeg er ikke god til noget, ikke engang min skole går sådan godt. Jeg ligger i et tomt hul, føler aldrig jeg kan komme op. Hvad gør jeg?

Svar:
Kære du
Det lyder som om du er faldet ned i et hul, efter du blev færdig med dit drømmeværelse. Rigtig ærgerligt, for så kan du ikke nyde det store og flotte stykke arbejde, du har gjort med dit værelse! Du spørger til hvad du skal gøre, og det vil jeg prøve at komme med nogle idéer til...
At have noget at se frem til er rart. Og det er også helt forståeligt at hvis man ikke har noget at arbejde hen i mod, kan det hele virke lidt tomt. Men jeg tænker at du har masser af ting at arbejde hen i mod og se frem til; Her er nogle idéer;
hvad vil du gerne være når du er voksen? Hvilke ting er godt at være god til nu, for at blive det? Hvis du ikke ved hvad du godt kunne tænke dig, så gør det til dit næste projekt. Undersøg hvad der findes af muligheder, sæt dig ned med dine forældre og tal om hvad der måske kunne være noget for dig. En idé jeg fik, da jeg læste dit brev, var at det lyder til at du brænder for (og er god til) at indrette. Måske kunne det være et mål for dig? At blive designer, indretningsarkitekt eller noget lignende?
Hvad med hobbyer? Har du nogle af dem? Går du til noget sport, musik eller andet? At have en hobby at gå op i, kan også være noget at se frem til.
Når du bliver så trist, føler du står på standby og ikke er god til noget, så synes jeg du skal prøve at tale med dine forældre eller en anden voksen, du har det godt med. Fortælle dem hvordan du har det. Sådan en følelse er nemlig ikke rar at gå med selv, og måske den voksne kan hjælpe dig med at finde et mål du kan arbejde hen i mod, eller minde dig om de ting du faktisk er god til! Jeg ved nemlig at det IKKE er rigtigt, at du ikke er god til noget. Ikke særlig mange er i stand til at ordne deres eget drømmeværelse fx! Nogle gange kan man bare glemme selv, at se de ting man er god til, og så er det rart at have nogle andre der kan minde en om det.
Husk der er masser af projekter du kan gå i gang med og masser af ting du kan se frem til. Du skal bare lige få øje på dem. En voksen kan måske hjælpe dig med at få øje på dem, ellers er du også meget velkommen på chatten. Vi vil også gerne hjælpe dig med at se hvad du er god til og hvad dit næste projekt kan være...
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ønsker dig rigtig meget held og lykke med hvad dit næste projekt bliver!
De bedste hilsner fra Heidi