føler mig konstant nedtrykt
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
hej, jeg er en ung pige på 21 år, som lige har mistet min kæreste, og dermed mistet meget af mig selv.. vi gik fra hinanden meget pludseligt, og nu er han rigtig ond mod mig.. har mistet min lyst til mad, og min gode energi.. føler mig konstant nedtrykt og fangede mig selv i at sidde og overveje mulighederne for at køre galt i bilen så jeg ville slippe fra min smerte.

Svar:
Kære du.
Det er rigtig svært, at være der hvor du er lige nu og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du skriver her til nu, for at fortælle om de tanker og følelser du har og for at få nogle gode råd, til hvordan du kan komme videre.
Ingen kan tage den smerte fra dig, som du oplever lige nu og desværre findes der ingen nem opskrift, til hvordan man kommer videre efter et brud, med en man holder meget af.
Det er en smerte som river og slider i en og det er helt normalt, at kærestesorg er noget der rammer meget hårdt. En ting det kan hjælpe at få at vide, er at smerten vil fortage sig. Det tager tid - men du kommer igennem det.
Når man har kærestesorger, kan det føles som om, der ligger en tung mørk skygge over ens sind, tanker og hele den verden man bevæger sig rundt i. Vrede, skuffelse, selvbebrejdelse, manglende selvværd og energi er nogle af de ting, som smerten kan foresagde. Den kan også betyde, at det er svært at se klart og at alle ens tanker drejer om x-kæresten og det man har mistet.
Selvom der ikke er en nem vej ud af smerten, er der dog stadig forskellige ting, du kan gøre for at hjælpe dig selv videre.
Noget af det bedste man kan gøre er, når man er rigtig ked af det, at få talt med nogle som man stoler på og holder af. Når man er gået fra sin kæreste, har man ofte en følelse af, at være helt alene. Det kan betyde, at man har svært ved at se, hvordan man skal komme videre. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, at du ikke er alene og at der er andre mennesker i dit liv, der holder af dig og som meget gerne vil hjælpe dig, når du har det svært.
For at de kan være der for dig, er det dog vigtigt, at du giver dem lov. Det kan du gøre ved, at fortælle dem om de tanker og følelser som du har. Det kan være en god ven/veninde, dine forældre, søskene eller lign, som du betror dig til. De fleste mennesker har oplevet, hvad det vil sige at have kærestesorger og derfor tror jeg også, at du vil opleve en stor forståelse fra dine omgivelser.
En anden ting som jeg tænker vil kunne hjælpe dig er, at du prøver at lave noget hyggeligt og noget som du holder af at lave. Du kan fx. tage en tur i biografen med en god veninde, gå nogle lange ture ved stranden eller bruge en dag på at forkæle dig selv. Det er helt normalt, ikke at have lyst til at lave de ting, man før synes var rigtig dejlige at lave, men det er vigtigt, at du alligevel gør det.
En anden ting der er vigtig er, at du sørger for at holde din hverdag så normal som muligt og at du sørger for, at passe godt på dig selv. Sørg for at gå ordentlig tid i seng og stå op som du plejer, spis sund og lækker mad og sørg for at holde din hverdag så normal som muligt. Det hjælper dig til, at få tankerne hen på noget andet og det hjælper dig også til langsomt at se, at du har masser af indhold i dit liv. Det at spise og sove godt og nok giver dig overskud til at kæmpe dig ovenvande igen og derfor er det vigtigt at du får spist noget mad, også selvom du ikke har lyst.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at håndtere, at din x-kæreste pludselig reagere ved at være sur på dig. Det gør det bestemt ikke nemmere, men det lader til, at det er hans måde at tackle det på. Jeg tænker, at det måske heller ikke er nemt for ham, at være gået fra dig. Som jeg også har skrevet længere oppe i brevet, er det meget normalt at reagere med fx. vrede og samtidig er det meget forskelligt, hvordan man reagerer.
Du kan altså reagere ved at være meget ked af det, hvor han kan reagerer ved at blive sur. I bund og grund kan det være de samme følelser der ligger til grund for det, men i har forskellige måder at håndtere det på.
At holde af og at elske er en vigtig del af livet, men det er også det, der gør os sårbare for tab og savn. Det er vigtigt at holde fast i, at du ikke er alene og at du nok skal få det bedre igen, men at det kan tage lidt tid. Du er altid velkommen her på Cyberhus, hvor vi også har en rigtig god chat, hvor du altid kan komme ind og fortælle om de tanker du har.
Venlig hilsen Katrine