FØELSER :D
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej brevkasse:D JEeg har det problem at jeg går med en underlig føelse hele tiden, det følesen er lidt som sommerfulge i maven , men
når jeg nogle gange speckulere over hvad føelsen er over kan jeg bliver trist en gang i mellem ked :7. Jeg kan ikke huske hvad den er startet over eller
hvornår. Jeg er bare bange for at den her føelse vil ødelgge hele min sommer ferie :D. Jeh har den ikke hele tiden men hver dag . Jeg tænker det kan
være nogegt om pupperteten da jeg er ved at gå en i den. Nogle gange prøver jeg at onanere men det bliver faktisk sjældent bedre mange gange værer
. Je g ved det simpelt hen ikke. Jeh har snkket med mine foælere om det , og når jeg gør det går føelsen meget væk i et par dage.
Jeg er en dreng det bliver meget usikker om nogle meget små ting. Men det eneste jeg tror det kunne være er at jeg bare glæder mig til sommer ferien
men simpelt hen tror at føelsen er negativ. Nu har jeg så kigget på mange andre af de triste op slag der er hed i brev kassen , og der skriver i meget, at man burde finde en sports gren og socalicere sig mere :D . Det kan også være der for , fordi bordtennis er lige stoppet :D

Svar:
Kære dig
Det er så godt, at du skriver herind, når du går rundt med en mærkelig følelse i maven.
Du har helt ret i, at når man er i puberteten sker der mange ting i ens krop. En masse hormoner farer rundt i kroppen. Det betyder, at kroppen forandres fra en drengekrop til en mandekrop, du får nogle helt andre tanker end tidligere, og du kan få humørsvingninger, der gør at du kan være glad i det ene øjeblik og ked af det i det andet.
Det er derfor helt normalt at få nogle følelser, som man ikke helt kan forstå, at man får og hvorfor. Det tror jeg, at de fleste vil opleve i løbet af deres liv.
Som du skriver, kan det nogle gange være svært at vide, hvorfor en følelse kommer, og hvornår den begyndte. Det må dog ikke være rart at gå rundt med den her mærkelige følelse i maven hver eneste dag.
Jeg synes, at du skal tænke over, om der er nogle ting, du er usikker på, om der er noget du er ked af i skolen elle derhjemme, om du har det godt med dine venner og familie, eller om der er sket nogte i dit liv, der har gjort dig mere usikker på, hvad der skal ske efter sommerferien.
En ide kan være at lave en skema på et stykke papir. Så kan du skrive ned, hvornår følelsen kommer, og hvordan den føles. Du kan også skrive, hvilke tanker du får, når følelsen kommer. Når du har gjort det i et par uger, så kan det ske, at du kan se et mønster i, hvornår følelsen opstår og hvorfor.
Du har ret i, at fordi følelsen er mærkelig, at du så nemt kan komme til at tro, at den er negativ, selvom den måske er en god følelse.
Jeg kommer til at tænke på det her med, at du beskriver følelsen som at have sommerfugle i maven. Den følelse opstår tit, hvis der er noget, man er spændt på. Det er en følelse, der godt at mærkes som ubehagelig, som som faktisk er en god nok følelse, fordi du glæder dig rigtig meget.
Så det kan sagtens være, at følelsen kommer meget for tiden, fordi du glæder dig til sommerferie. Det kan også være, at følelsen kommer fordi, at du ved at sommerferien ikke varer for evigt, men faktisk går hurtigt, når man først er igang med den.
Følelser kan nemlig opstå over de mindste tanker, man går rundt med.
Derudover skal du vide, at det bare er rigtig modent og sejt, at du har snakket med dine forældre om følelsen. Som du selv har opdaget, så hjælper det tit at få snakket om tingene med nogle voksne, man er trygge ved.
Dine forældre kan selvfølgelig ikke fjerne følelsen, men de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.
Det er også flot, at du kan bruge vores svar til andre spørgsmål til at hjælpe dig selv.
Det er altid en god ide at have en hobby, sportsgren eller en klub at komme i, hvor man kan være sammen med andre unge og have det sjovt. Så kan det også ske, at følelsen forsvinder med tiden, hvis man har en masse at gå op i.
Når bordtennis lige er stoppet, kan det selvfølgelig godt være en grund til, at du får en lidt trist følelse i maven, fordi en sportsgren gør, at man har det sjovt sammen med andre.
Måske du kan finde et andet alternativ her i sommer, indtil bordtennins begynder igen?
Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen i chatten HER, hvor der sidder voksne klar til at lytte og skrive med dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og får en rigtig dejlig sommerferie uden den mærkelige følelse.
Venlig hilsne Mette