fødselsdag

brevkassespørgsmål

fødselsdag

brevkassespørgsmål af
ano
16 år
Oprettet 7 år 4 dage siden

Hej Jeg skal til en fødselsdag i næste uge. Det er min venindes 18 års fødselsdag. Jeg er normalt meget tilbageholdende og genert hvis der kommer nogle andre piger som jeg ikke kender. Hvordan kan jeg føle mig tryg og snakke med dem normalt?? jeg er meget nervøs, men hvis jeg bare kommer godt i gang kan jeg bar være mig selv. hilsen ano

Svar:

Hej Ano

Jeg forstår din bekymring om det, at skulle være sammen med nogle, man ikke kender. Jeg vil samtidig sige, at du slet ikke er alene om dine tanker. De er helt normale, og mon ikke de andre piger kan tænke det samme nogle gange? Så selvom det ikke er rart sådan at tvivle på sig selv, så er det helt normalt, at man kan tvivle lidt på sig selv i nye omgivelser.

Helt grundlæggende bunder usikkerheden i, at du ligesom mange andre godt kunne bruge lidt mere selvværd. Det kommer ikke fra den ene dag til den anden, men det er noget som du med tiden kan arbejde med og dermed komme til at tro endnu mere på dig selv med tiden. Derfor tænker jeg, at du ved den fødselsdag du beskriver og lignende arrangementer kan opfatte det som ren og skær øvelse. Her øver du dig på at møde nye mennesker. Her kan du lige så stille biive bedre til at møde nye mennesker, når du skal til denne og andre fester og arrangementer. Der kommer sikkert en masse lignende ting i fremtiden for dig. Det er både vildt spændende, men kan selvfølgelig også skabe lidt nervøsitet. Jeg kan dog næsten med sikkerhed sige, at du kun bliver bedre fra nu af. Nogle gange vil det måske synes svært og andre gange lidt nemmere at skulle ´være sig selv' med nye mennesker.

Derudover vil jeg også sige, at de fleste helt naturligt føler sig bedre tilpas med familie eller tætte venner. Her ved man, at dem omkring én kender én vil dig det bedste. Du beskriver derfor en af de følelser, som rigtig mange andre også har, når de skal møde nye mennesker og ikke føler sig helt tryg. Derudover er det de fleste af os, der faktisk har det bedst i mindre grupper af fx op til 5 personer. Du behøves derfor ikke ende med at "elske" store selskaber og mange mennesker. Det er iorden hvis du bedst kan lide mindre grupper med færre mennesker. Da større arrangementer og selskaber kan være svære at undgå er det dog brugbart på en eller anden måde at komme i disse omgivelser engang i mellem. Det er derfor en udfordring, du tager op. Med tiden lærer du på den måde, at du sagtens kan være her og måske kommer du endda til at kunne lide det?

For husk samtidig, at man ikke skal sige noget hele tiden i en forsamling. Det er helt okay at være genert eller tilbageholdende, for det gør ikke, at de andre kan lide dig mindre. De synes måske modsat, at du på den måde virker rolig og afslappet. For vi kan ikke alle snakke hele tiden og det er derfor helt naturligt, at nogle snakker mere end andre. Prøv fx at lægge mærke til, at der slet ikke sker noget ved, at man engang i mellem blot lytter og ikke selv siger noget. Hvis du finder ud af det, vil du måske heller ikke føle du har "travlt" med at få snakket med dem. Så kommer snakken med de andre måske naturligt stille og roligt. Du skriver også selv, at hvis du bare lige kommer godt i gang, så kan du også være dig selv. Så hvis du husker på den fornemmelse af, at du ved du faktisk godt kan, så bliver sådan en aften heller ikke så "altafgørende" for dig.

Derudover vil jeg også sige dig, at vi alle har en tendens til at føle folk lægger rigtig meget mærke til netop det som vi SELV gør. Men faktisk så er de andre piger slet ikke så optaget af præcis hvornår, hvad og hvor meget du talte om. Det kan de slet ikke huske. For vi er ofte selv så fokuserede på vores opførsel, at vi ikke lægger mærke til detaljerne hos de andre. Hvis du husker det, så kan det måske give dig lidt mere ro på til festen. Du har derfor ikke noget du skal leve op til sådan en aften. Blot du møder op og er sød og rar ved de andre, så kan man ikke kræve mere af dig. Hvis du husker på det før og til festen kan det måske give dig lidt ro på? For at du ligesom kommer godt ´igang´som du skriver, kan din forberedelse også bestå i at sige 5 gode ting om dig selv. Om du vil sige dem højt eller skrive det ned, er op til dig. Men på den måde bliver du opmærksom på, hvad der er godt ved dig og hvorfor du allerede inden festen har grund til at være glad og tilfreds med dig selv. På den måde vil du også virke mere tryg og glad, som kan gøre det nemmere for dig at at snakke med de andre.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål