Får lyst til at falde sammen.

brevkassespørgsmål

Får lyst til at falde sammen.

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 11 år 1 uge siden

Jeg har den her underlige følese af at jeg bare har lyst til at falde sammen? Ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det men får bare en lyst til at lægge mig ned eller bare gå ud i ingenting. Som om jeg ikke rigtig kan styre min krop. Jeg har også meget svært ved at kunne tænke på en ordenlig måde. Det føles som om alt det bare flyver rundt i hovedet på mig og er tit meget trist og deprimeret og har igen den lyst til bare at sidde og stirre ud i luften. Har også problemer med at falde i søvn. Græder tit i sengen og ligger og vender og vrider mig fordi det føles som om det gør ondt i hovedet. Selvom det ikke gør ondt i hovedet så har jeg den her meget ubehagelige følese indeni som jeg næsten ikke kan leve med.

Svar:

Kære du

Det lyder som om du har det rigtig svært og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt at du har valgt at skrive her ind for at fortælle om dine tanker og følelser. Det er det første skridt på, at prøve at få lavet nogle ting om, så du kan få det lidt lettere inden i.

Som jeg læser dit brev, lyder det som at det du kæmper med er en slags tomhedsfølelse og måske også en følelse af, at du ikke rigtig kan styre dine egne tanker og dermed også dit liv. Sådan en følelse kan ramme alle mennesker i perioder, hvor alt kan virke meningsløst og ligegyldigt i perioder og det kan også sagtens ske selvom man er elsket og har en god hverdag og et godt liv. Sådan en følelse kan også komme fordi der er et eller andet i ens liv der ikke er som det burde, men ofte kan man ikke selv finde ud af, hvad det egentlig er. Man kan også få sådanne tanker og følelser fordi man søger efter en større mening med sit eget liv og måske tænker meget over, hvorfor alting er som det er. Når man er ved at blive voksen, er der pludselig mange ting, som man skal til at tage stilling til og der sker en stor udvikling med ens krop og sind. Det er et utrolig stort pres og derfor kan man godt få det sådan som du beskriver. Det er dog bestemt ikke meningen, at man skal gå rundt og have det sådan i lang tid og derfor synes jeg også at det er rigtig godt, at du har valgt at spørge til råds her på cyberhus.

Med de ting som du beskriver tænker jeg, at det kan minde om nogle af de symtomer man har, ved en depression. Det er slet ikke sikkert at det er det du har, men det viser ihvertfald, at det er vigtigt, at du får noget hjælp til at få det bedre. Der er nogle ting man ikke skal gå rundt med alene, særligt når man har det som du beskriver. Alle har brug for at vende deres følelser og tanker med andre, og især når de fylder så meget, som de gør for dig. Hvis man går rundt og har ondt indeni, kan det komme til at fylde mere og mere, og pludselig er der slet ikke plads til smil og gode oplevelser. Der er flere ting man selv kan gøre for at få det bedre, hvis man er ked af det, men hvis man er helt tom inden i, kan det nogengange være svært at tage sig sammen til at gøre disse ting. Derfor er det rigtig vigtigt, at du starter med at få snakket med en du holder af og som du stoler på.

Jeg tænker på om du kunne snakke med dine forældre om hvordan du har det? Du kan evt. vise dem dette brev og mit svar til dig, hvis det er svært at få det sagt til dem. De fleste mennesker har prøvet at have denne tomhedsfølelse og selvom det kan følelse helt forkert at skulle sige det til nogle, er det virkelig vigtigt og et stort skridt på vejen til at få det bedre. Hvis du ikke føler, at du kan sige det til dine forældre har du måske en anden i familien eller en god lære? Jeg er ret sikker på, at den du vælger at sige det til vil tage det meget seriøst.

Et andet råd jeg vil give dig er, at mærke efter, om der er et område af dit liv, som du ikke er tilfreds med, noget som gør ondt indeni. Er der det, kan det være der skal en ændring til og dette er også noget du kan snakke med fx. dine forældre om. Det er nemlig ikke altid nemt at lave ting om i ens liv og derfor er der brug for nogle til at støtte en.

Jeg synes også du kan prøve at logge på vores chat en dag, og chatte anonymt med en voksen som har en del erfaring i at snakke med unge om de her følelser. Måske kunne det også være rart for dig.

Venlig hilsen Katrine