fået nok af uretfærdig behandling/familie
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en 15 årig pige som har en del problemer herhjemme. Min mor behandler mig ikke altid pænt, og min far er on/off. Hans kæreste laver ofte kæmpe dramer herhjemme og gør mig ked af det. Min far er kold, og forstår intet. Han holder med hendes kæreste, og så sider jeg ude på badeværelse og græder, igen igen igen... det er lidt skruen uden ende, skænderierne har stået på lange, og jeg føler ofte ikke jeg bliver behandlet retfærdigt/godt. :( Det tager hårdt på mig, og det er ikke på den måde noget jeg snakker med mine veninder med. Jeg har virkelig virkelig fået nok... det er virkelig ikke rart at føle at ingen behandler en godt. Jeg ville høre om man kan finde en løsning på problemet på en eller anden måde. jeg er virkelig inderlig træt af det.. jeg siger også grimme ting til dem, men det er fordi jeg virkelig har fået så meget nok. Jeg har altid glædet mig til at kunne komme væk fra dem i hverdagen, flytte hjemmefra, og lave mit eget liv... føler mig familie er helt anderledes.... jeg er total på bar bund, hvad skal jeg gøre? På forhånd tak for hjælpen.

Svar:
Kære pige.
Det må ikke være rart, at føle sig uretfærdigt behandlet af sin familie, som du beskriver du bliver det. Derfor er det godt, at du skriver herind, for at få nogle gode råd med på vejen.
Jeg skal hvertfald gøre mit, for at komme med nogle bud på, hvad du kan gøre for at få det bedre igen. Ingen fortjener nemlig, at gå og føle sig utyg og uretfærdigt behandlet hjemme hos sine forældre.
Det fremgår ikke af dit brev, hvor du bor henne - om det er hos din far eller mor. Men jeg kan forstå, at de er gået fra hinanden, når din far har fået en ny kæreste? Det lyder også som om, at det både er hos din mor og hos din far og hans kæreste, at du har de problemer, som du fortæller om?
Det allerbedste du kan gøre, er at tale med dine forældre om dine tanker og følelser. Du kan fx fortælle din mor, hvorfor hun gør dig ked af det eller fortælle om de episoder, hvor du ikke synes hun behandler dig pænt? Jeg tænker også, at det vil være den bedste måde, at bryde mønsteret med skænderierne hos din far - altså at tale med ham (og måske hans kæreste) om, at du ofte er ked af det, når du er der. Du kan fx fortælle, at du allerhelst vil undgå, at I skændes, fordi det tager hårdt på dig? I den forbindelse, kan du også sige, at du gerne vil have, at I sammen kan finde en løsning på problemerne? Hvis du får dem fortalt, hvordan du har det - tror jeg nemlig, at de gerne vil lytte til dig og være med til at I allesammen kan få det bedre og undgå skænderierne. Hvis du synes det er svært at starte sådan en snak -  kan du også vælge at skrive et brev? Her kan du fortælle dem, hvad du oplever og hvad det gør ved dig, når I skændes eller når du føler de er uretfærdige? Det er ikke sikkert, at dine forældre er klar over, hvor ked af det du egentlig bliver og at du sidder ude på badeværelset og græder. For hvis de ved det - så vil de med stor sandsynlighed tage fat i dig, snakke med dig og trøste dig. Derfor vil det være en rigtig god idé, at få talt med dine forældre på den ene eller den anden måde.
Du skriver også, at det ikke er noget du taler med dine veninder om. Er det noget du har mod på at begynde med? Måske bare én god veninde eller ven. Det kan jo være du kan få noget godt med på vejen ved at fortælle andre om dine oplevelser? Det kan også være, at en af dine veninder kender til den der følelse med at føle sig uretfærdigt behandlet af sine forældre eller kender til drømmene om at flytte hjemmefra?
Hvis du har nogle søskende, kan du også snakke med dem om, om de har det ligesådan og måske - om I skal snakke med jeres forældre sammen? Nogle gange, er det bare nemmere, hvis man er flere om det.
Hvis du slet ikke synes du har nogen omkring dig som du vil være tryg ved at at snakke med så kan du overveje at logge på chatten og snakke med en frivillig rådgiver. Du kan læse mere om chatten og åbningstider her
Held og lykke med det hele, jeg tror på, at tingene vil løse sig for dig.
De bedste hilsner, Signe.