et par problemet..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg hedder Annika :) Jeg synes bare det er SÅ vildt cool at i hjælper herinde på Cyberhus og det vil jeg også når jeg bliver voksen! Okay men jeg har et problem faktisk to. nr. 1 - Jeg bor i plejefamilie og det er jeg vildt glad for! Min mor ryger ind og ud af afvænding for stoffer, men hun bliver aldrig rask nok til at se mig, det ved jeg bare! Jeg kan ikke li min far og han gør mig sindtsygt bange for ham når han bliver vred (han har kommet til at slå et par gange dengang jeg boede hjemme) og nu snakker min sagsbehandler om at jeg skal hjem til ham, men min plejefar vil gerne have jeg bliver ved dem. Jeg vil bare gerne have en normal familie og det har jeg her og min plejefar er mere min far en min biologiske.. Hvorfor må mig og min plejefar ikke bestemme?.. de må da ikke bare flytte mig hvis jeg har det bedst her? nr. 2 - Jeg har anoreksi men det er i bedring, men jeg må stadig ikke gå til dans og det synes jeg ikke er fair. Jeg har taget 5 kg på og jeg ved godt stadig jeg er tynd, men det er der mange andre der går til dans der også er! Kan mine plejeforældre godt bestemme det eller hvad hvis jeg selv betaler for det, må jeg så godt? hilsen Annika :)

Svar:
Hej Annika..
Hvor er det bare dejligt at høre, at du synes det er cool det vi gør i Cyberhus og det lyder spændende, at du også vil hjælpe andre når du bliver voksen. Super..:)
Jeg blev faktisk også glad for at høre meget af det andet du skriver i dit brev, fordi wow, hvor er det bare dejligt at du har det så godt hos din plejefamilie og ud fra det du skriver, så lyder det til at det var godt du fik en pause fra din biologiske mor og far.
Men nu begynder kommunen at snakke om, at du skal hjem til din far igen og det har du bare ikke lyst til. Og det kan jeg godt forstå er ret frustrerende for dig.
Det er sådan at kommunen og din biologiske far stadig bestemmer rigtig mange ting, men det er også sådan at de skal høre på hvad du selv synes. Derfor er det vigtigt at de ved hvad du mener og hvad du synes om det hele.
Jeg synes du sammen med din plejefar, skal få skrevet et brev til kommunen. Her kan i skrive hvorfor i mener at det ville være bedst for dig at blive hvor du er. Du kan også i det brev, skrive hvorfor du godt kan li at bo hos din plejefamilie. På et tidspunkt vil der så blive et møde og så ved kommunen allerede lidt om hvordan du har det og så kan det være lidt lettere at snakke om bagefter.
Jeg kan desværre ikke love dig, at de så vil gøre det som du synes er bedst, men jeg kan love dig at de vil lytte til dig, før de tager en beslutning.
Du skriver også at du har anoreksi, men at det går bedre. Og det er bare så flot og det fortæller mig at du er en stærk pige som har en masse kræfter inden i. Men lige nu må du ikke gå til dans for dine plejeforældre og det lyder til at du skal tage lidt mere på før det kan lade sig gøre.
Jeg synes det lyder som nogle dejlige plejeforældre du har og ved du hvad...jeg tror de gør det her for at hjælpe dig. Du har brug for at tage lidt mere på og derfor kan det være en god ide at du ikke dyrker for meget idræt i en periode. Derfor synes jeg du skal lave en aftale med dine plejeforældre om hvornår du kan starte. Måske skal du veje noget bestemt?
Det lyder til at du rigtig gerne vil danse og hvis du har en aftale, så kan det være vildt motiverende for dig og på den måde kan du få endnu mere styr på din anoreksi. Så egentlig synes jeg du skal kæmpe videre og så ligger der en kæmpe gave til dig lidt senere, nemlig dans..:)
Så for at gøre det kort, så ja, dine plejeforældre bestemmer om du må gå til dans, fordi de er voksne og har ansvaret for hvad der er bedst for dig..
Tilbage har jeg kun at sige held og lykke med det hele. Husk chatten her i Cyberhus, hvis du kunne tænke dig at chatte med en voksen og så skal du vide at jeg synes du er sej og du har fortjent at det går så godt med dig. Det kan du godt være stolt af.:)
Venlig hilsen
Erroll