Er så flov..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en pige på seksten år, som har et problem - eller rettere sagt, noget jeg skammer mig over.
Jeg har profiler på forskellige sociale medier: Facebook, instagram, Arto, Boyfrend og skype, samt nogle andre.
På de sociale medier, modtager jeg mange privatbeskeder og får tilsendt mange billeder af drenge og mænd i alle aldre. Det skal lige siges at jeg er til fyre der er en del ældre end mig selv. De skriver at de gerne vil mødes med mig - nogle tilbyder mig penge og gaver, samt sugar-forhold. Den ældste indtil videre har været 77 år, men de fleste er mellem 25 og 60 år gamle. Jeg føler mig billig og klam, og jeg har faktisk nogle gange overvejet at sige ja. De fleste skriver at de vil have sex, samt hvor, hvornår og hvordan. Jeg er så flov over mig selv... For flere gange har jeg faktisk været til på at skrive at jeg gerne vil. Hvorfor, ved jeg ikke. Måske for pengene, måske fordi jeg jo er til ældre fyre, måske er det fordi jeg synes sex er rart... Eller måske er det på grund af adrenalinkicket jeg får, når jeg skriver sammen med ældre fyre..
Det er så flovt, så fucking flovt. Hvis jeg bare ikke følte det skide adrenalinkick, så ville jeg måske være stærkere nok til at sige fra.
Ved ikke hvad jeg skal gøre. Tør ikke snakke med nogen om det..
Knus fra M

Svar:
Hej M
Hvor er det godt du skriver, når du går med den her følelse. Det lyder som om du føler dig fanget mellem det kick du får ud af at skrive med de her mænd og så den følelse af at du gør noget forkert når du skriver med dem, og jeg forestiller mig at det må være virkelig svært. Jeg vil meget gerne dele mine tanker omkring din situation...måske er der noget du kan bruge.
Først vil jeg gerne starte med at sige at du på ingen måder gør noget forkert ved at snakke med de her mænd. Der er ikke noget ulovligt i det du gør og jeg tænker heller ikke at der er noget moralsk forkert.
Du skriver at nogle af mændende har tilbudt et sugar-forhold og her bliver det lidt gråzone for mig at se. For hvis du bliver tilbudt penge og sex bliver en del af jeres forhold som bygger på penge, eller andre ydelser (rejser, tøj og lignende) så kan det sagtens tolkes som prostitution, og da du er under 18 år vil det være ulovligt. Ikke for dig, men for de voksne mænd du måtte være sammen med på den måde.
Men det afgørende for mig at se er at du selv har det rigtig dårligt med det du gør, når du skriver eller chatter med de her mænd. Når du skriver at du føler dig billig og klam når de giver dig tilbud, tænker jeg at det lyder som om du indtil videre har valgt rigtigt når du har valgt ikke at tage imod nogen af tilbudene. Ikke fordi det nødvendigvis ville være forkert, men fordi jeg tænker at det måske vil forstærke de negative tanker du har om dig selv hvis du faktisk tog det næste skridt og mødte en eller flere af mændende.
Du skriver at du får et adrenalinkick af at skrive med de her fyre, og det kan jeg sagtens følge dig i. Men har du tænkt lidt mere over hvad det præcist er der giver dig det her kick?
Handler det om at du gør noget som du selv tænker er "forkert" eller "farligt"? Er det det er giver dig et kick?
Måske handler det om at du får et kick ud af at blive bekræftet i at du er dejlig, smuk, fræk, begæret? Er det mon det det handler om?
Det kan også være at det "bare" er et seksuelt kick du får? At du ganske enkelt tænder på tanken om at mødes med de her mænd og hvad der kunne ske hvis i mødtes.
Måske er det noget het andet?
Jeg tror at det er vigtigt at du prøver at grave lidt dybere og finde ud af hvad det præcist er der giver dig det her adrenalinkick. For hvis du først ved hvad det er der giver dig det her kick kan du måske også finde noget der kan erstatte dit kick. Noget der ikke får dig til at føle og tænke så negativt om dig selv.
Jeg har før talt med unge (både drenge og piger) der har haft lignende "forhold" til mænd og kvinder online. Og jeg har rigtig ofte stødt på den forklaring at det især var følelsen af at føle sig eftertragtet og følelsen af at blive bekræftet der fik dem til at opretholde deres online relationer selvom de samtidig følte at det var forkert på en eller anden måde. Måske kan du genkende den følelse?
Hvad end der ligger bag dit kick, tror jeg det er vigtigt at forstå at et kick netop er noget man føler når de her stoffer (endorfiner) frigives i hjernen. Endorfiner er de stoffer der giver os en øjeblikkelig lykkefølelse. Og det er meget forskelligt hvad der kan frigive dem. Sex, at kramme en god ven, at spise sin yndlingskage, en tur i en vild rutchebane, en løbetur....og ja, at skrive med mænd på nettet.
Men det betyder også at hvis det er kicket du føler dig afhængig af, så kan det også lade sig gøre at finde noget andet som kan give dig det her kick.
Jeg kan ikke fortælle dig hvad der er rigtigt eller forkert at gøre. Som sagt er der ikke noget forkert i at du snakker med de her mænd og der ville som sådan heller ikke være noget forkert ved at du gik videre og mødtes med dem.
Men på den anden side synes jeg det er tydeligt at du slet ikke trives særligt godt med den her kontakt.
Har du mon nogen du kan snakke med om de her tanker og følelser? En veninde, ven eller en voksen du føler dig tryg ved? Hvis ikke du har det synes jeg du skal overveje at bruge en anonym rådgivning som eksempelvis vores chatrådgivning, men det kunne også være eksempelvis børnetelefonen der bestemt ikke kun er for børn men også unge. Jeg har delt mine tanker med dig men jeg har nok stillet flere spørgsmål end jeg har givet svar. Jeg tænker at du vil have rigtig godt af at tage nogle af mine spørgmål op...og måske vende dem sammen med et andet menneske.
Jeg håber du vil tage næste skridt og snakke yderligere med enten et menneske du har tæt på dig eller med en rådgiver. Jeg er sikker på at du kan blive meget klogere på hvad det er der får dig til at have de her forhold og jeg er sikker på at du også kan finde den løsning du søger. Både så du kan få det kick du har brug for men samtidig få det på en måde der ikke får dig til at føle skam. Så tag et skridt mere, så skal det nok lykkes hen af vejen.
Mange hilsner
Niels-Christian