er maget sur på hende
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
min søsters datter på 6år næsten hun driller mig maget med fx med at banke på min dør eller sådan noget og så siger jeg om ikke vil stop men du bliver ved og ved til sidst råber jeg af hende og så bliver jeg sorte per

Svar:
Hej
Åha..... det er bare så irriterende når mindre søskende driller. Nu ved jeg godt at det ikke er din søster, men nemlig din søsters datter, -  men fordi der kun er 5 års forskel på jer, så tror jeg hun tænker på dig lidt på samme måde som hvis du havde været hendes storebror, for I er jo  i tæt familie.
Så hvis vi nu forestiller os at hun tænker på dig som en storebror, så er det meget tit sådan med søskende at de driller hinanden. Det er jo ikke fordi man ikke kan lide hinanden, men det bliver bare lidt svært fordi de mindre søskende ikke kan så meget som de store, - men de små VIL så gerne det samme og de prøver og prøver på at blive lige så dygtige til tingene som de store. Det er dén måde de lærer på, altså ved at kigge efter de store.
Jeg tror ikke at din søsters datter driller fordi hun vil gøre dig irriteret - det er nok nærmere fordi hun synes du er lidt sej og hun gerne vil være sammen med dig. Når du så går ind på dit værelse så banker hun på osv for at du skal lægge mærke til hende. Men det bliver  irriterende, når man som dig, gerne vil være lidt i fred. Det er desværre ikke altid at èns forældre lægger mærke til hvad der er sket når 2 søskende (din søsters datter og dig) er kommet op at skændes og så er det tit den ældste (dig) som får skylden fordi du er den store og fordi de synes at du skal være den "kloge" og tage hensyn til den lille - og så bliver du sorteper, som du fortæller.
Men jeg synes det er helt rimeligt at du gerne vil være lidt i fred for hende og jeg tror at dine forældre skal hjælpes lidt til at forstå det. Det kan du hjælpe dem til ved at printe dit spørgsmål og mit svar ud og vise det til dem - for det er ikke sikkert at de helt ved hvordan det er for dig. Så kan de tage ansvar for og sørge for - sammen med din søster - at tage sig af din søsters datter, når du kommer og fortæller dem at nu vil du gerne være lidt i fred. I kan evt lave en aftale om at du kommer og fortæller det når du trænger til en pause fra hende, så du er fri for at skal råbe osv når den lille ikke forstår at du gerne vil have hende til at stoppe. Det er nemlig slet ikke spor rart for nogen af jer.
Jeg håber I kan løse det på den måde og rigtig godt at du beder om hjælp her i brevkassen.
Kærlig hilsen
Denise