Er jeg tyk?

brevkassespørgsmål

Er jeg tyk?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Brevkasse. Jeg er rigtig ked af det for tiden. Jeg kæmper mod mobbeningen i skolen osv. Men nu til mit problem , jeg har et rigtig dårligt forhold til min krop. Jeg spiser ikke noget jeg spiser kun aftens mad , spiser slet ikke morgen mad og frokost. Jeg føler mig virkelig virkelig tyk og grim og dum osv. Jeg vejer 49 kg og er 1,60 høj. Jeg ved godt i vil synes det her er dumt at spørger om. Men det fylder rigtig meget hos mig! Når jeg ser mig selv i spejlet begynder jeg at græde føler mig så tyk!!! Håber i kan hjælpe mig. Knus mig.

Svar:

Kære 14 årige

Allerførst vil jeg svare på dit spørgsmål: nej, du er ikke for tyk! Det kan jeg sige med sikkerhed, uden at have set dig, med de mål du har beskrevet.

Derefter vil jeg sige, at jeg slet ikke synes, at det er dumt, at du spørger, for når man er 14 år, er det så normalt at være meget i tvivl om sin krop.
Det er fordi at der sker så mange fysiske forandringer i din krop. Din krop er jo igang med at ændre sig fra at have en barnekrop til at få en kvindekrop. Det betyder at dine hofter måske er blevet bredere og at der er mere fedt i nogle områder end tidligere. Specielt ved bryster, baller, lår, mave og overarme. Det kan være, at det er derfor at du synes at du ser tyk ud når du ser i spejlet?

Du skriver ikke, om det er nogle bestemte steder du især synes, at du ser tyk ud, men hvis det f.eks. er på maven, kan det faktisk hænge sammen med, at du kun spiser mad om aftenen. Maven kan godt komme til at se stor eller "tyk"ud, når den er tom! Ligesom den så bagefter kan virke oppustet, når der er kommet mad derned.

Det bedste er at spise sunde ting både morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften, så ser maven ikke stor ud. Desuden er det også det sundeste for kroppen, og man tager ikke på af det.

Du skriver at du kæmper med mobning i skolen for tiden. Jeg ved jo ikke hvad der sker og om du har fået hjælp til det af nogle voksne? Det håber jeg, for det er vigtigt, at du ikke står med det alene. Når du bliver mobbet, skal du søge hjælp. Det kan være fra din lærer, dine forældre, eller en anden voksen du har tillid til.

Din lærerer vigtig, fordi han/hun ved rigtig meget om når unge mennesker mobber og hvad det betyder. Og jeg tror din lærer for det første ville være god at snakke med, men måske har din lærer også nogle ideer til hvad I kan gøre.

Hvis du har det okay med dine forældre, synes jeg helt sikkert du skal dele det med dem også. For det første kunne det være rart, at du ikke skulle gå alene med det derhjemme og for det andet kunne de måske også hjælpe med at snakke med læreren.

Du ved allerede at mobning er meget ubehageligt. Men det kan også skade dig psykisk og give dig dårligt selvværd. Det kan være at det er derfor, at du skriver, at du både føler dig tyk, grim og dum. Når man bliver mobbet gennem længere tid, begynder man også at tvivle på sig selv, og altså også på det du ser i spejlet.

Du skriver at du græder når du ser dig i spejlet og føler dig så tyk. Men du er ikke tyk!
Derfor er det vigtigt, at du får den rigtige støtte i kampen med mobningen på skolen. Jeg har allerede givet nogle bud på hvem du evt. kan tage fat i, men du er også velkommen til at kontakte chatten her i chatten, så du kan få mere hjælp.

Mange hilsner fra Cheva

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål