er jeg normal eller sindsyg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg ved ikke om jeg skriver det rigtige sted jeg skriver men jeg tager chancen. for 3år siden skulle vi ud og flyve vi skulle til tyrkiet da vi fløj over bjergene begyndte flyet at ryste og lyset gik ud vi var ved at styrte ned og piloten sagde ikke noget men vi fik landet efter den flyve tur har jeg lovet mig selv at jeg aldrig skal flyve igen så nu har jeg en kæmpe angst for at flyve jeg er bange for at flyvet styrter ned og jeg dør. jeg har også et andet problem: i december skulle mig og min mor med metroen da jeg kom ind i metroen og dørene lukkede begyndte der at stinke af krut også begyndte det at brænde inde i metroen og alle løbte bare ned i den anden ende og da jeg kom ud af metroen begyndte jeg at ryste siden den dag har jeg ikke ville tage metroen og hvis jeg har,, har jeg altid tjekket om der stank af krut jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hilsen mig

Svar:
Hej med dig..
Du har godt nok være uheldig, både med flyturen og metroen. Og jeg ken godt forstå du synes det er frustrerende, at du bagefter oplever at være angst for at flyve og for at køre i Metro, fordi hvis du skal ud at rejse for eksempel, så kan det jo godt blive nødvendigt..
Jeg kan godt kan forstå, at du blev bange for at flyve, fordi det er helt sikkert ikke en rar oplevelse. Det er helt naturligt at du reagerer på den måde og du er helt normal..
Når der sker nogle voldsomme ting og man bliver meget bange eller ked af det, så har man brug for at få snakket det godt igennem. Fordi hvis man ikke får gjort det, så sætter det sig i maven og så kan man faktisk godt blive ret bange for nogle ting og tænke alt for meget over det.
Når man snakker om det, så er det på en måde som om at det bliver lidt mindre og så kan man langsom finde modet frem igen og måske vil du mærke at angsten bliver mindre og mindre og til sidst er den helt væk.
Det gælder for rigtig mange ting og helt sikkert også med de ting du har oplevet. Fordi selvom det at flyve og køre i metro, faktisk er mere sikker end at køre på cykel, så kan man godt blive bange for det alligevel.
Derfor er det vigtigt at du prøver at snakke med dine forældre om det eller nogle andre voksne som du har det godt med. Fortæl dem at du fakstik er ret bange for det og synes det er svært. Hvis du ikke synes det hjælper, så synes jeg du skal logge på chatten her i Cyberhus, fordi så kan vi måske hjælpe dig med at finde nogle andre at snakke med og måske kunne det også bare være rart for dig at chatte med en voksen herinde fra..
Jeg håber ikke det ødelægger nogle gode sommerferieoplevelser :)
Hej igen
Venlig hilsen
Erroll