er jeg blevet sindsyg

brevkassespørgsmål

er jeg blevet sindsyg

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 10 år 1 uge siden

så jeg er pige på 13 år som elsker at være sammen med venner og fortæller alt til dem. men jeg kan ikke fortælle dem det her derfor skriver jeg til jer. her for 2 år siden tror jeg nok er jeg begyndt at se skikkelser og høre forskellige lyde som mennesker der taler. det sker også oppe i skole hvor jeg bare ligepludselig ser en skygge eller noget. jeg er bange for at sove om natten fordi jeg altid høre stemmer. jeg kan are ikke forstå det jeg har nemmelig alfrig rigtig set gyser film., eller lest gysser historier

håber i vil savre så hurtig som muligt

Svar:

false

18 pt

false

Kære du

Det må være svært at skulle gå helt alene med de tanker og oplevelser som du skriver om i dit brev. Jeg kan godt forstå at du har brug for at fortælle om det og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt at du har valgt at skrive hertil. Jeg vil komme med mine tanker omkring det som du skriver i dit brev og fortælle hvad jeg tænker vil kunne hjælpe dig til, at få det bedre med det du oplever.

Når jeg læser dit brev tænker jeg aller først, at det er rigtig godt at du har nogle gode venner som du elsker at være sammen med og som du normalt fortæller alt til. Det er rigtig vigtigt at have nogle mennesker som man stoler på og har det sjovt og godt sammen med og det lyder til, at du har det. Jeg kan dog også godt forstå, at du synes det er svært at skulle fortælle dem om, at du hører lyde og ser skygger. Jeg tænker at det også selv er noget du synes er svært at opleve og måske ved du ikke helt hvad du skal gøre ved det? Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at tage det seriøst, for man skal ikke gå rundt og høre lyde og se skygger uden at snakke med nogle om det.

Jeg kan desværre ikke svare helt præcist på hvorfor du hører lyde/stemmer og ser skygger, fordi jeg ikke ved nok om dig og ikke kender dig. Men jeg ved, at kroppen kan reagere på mange måder, hvis man er presset eller går igennem en svær periode. Når man hører lyde eller stemmer, kan det nogle gange være fordi at man har så mange tanker og følelser i hovedet at de næsten kan føles som lyde man hører. Nogle kan opleve at der faktisk foregår en hel samtale i ens hoved og det kan være svært at finde ud af om det er ens egne tanker eller virkelig lyde. Jeg ved ikke om det er sådan du har det, for der kan også være andre grunde til at man oplever det som du beskriver? Men det er i hvert fald rigtig godt at du er opmærksom på det og skriver her til, for det er tegn på at dit hoved er på overarbejde og måske skal have lidt hjælp til at finde ud af hvad der sker.

Selvom det kan virke meget svært at skulle fortælle nogle om det, er det rigtig vigtigt at du ikke går rundt med det alene. Jeg tænker om du mon har mod på at snakke med dine forældre om det? Hvis du synes det er for svært, kan du starte med at vise dem dette brev, for du beskriver rigtig godt hvad det er du oplever. Det er vigtigt at du får noget støtte, for du fortjener ikke at gå rundt med noget så svært alene. Jeg tænker også, at det vil være en rigtig god idé, hvis du kan få din mor eller far med til lægen, hvor I kan snakke om det. En læge kan nemlig være rigtig god at snakke med og det ville være rart at høre, hvad din læge tænker om det som du føler og oplever. Der kan nemlig gøres en masse for at du ikke længere skal se skygger eller høre lyde og stemmer og det vil din læge kunne hjælpe dig med.

Jeg synes det er så godt gået, at du har valgt at fortælle om dine følelser og oplevelser her og jeg håber at du også har mod på at snakke med dine forældre om det. Der er nemlig intet underligt i at bede om hjælp og det har vi alle sammen brug for engang imellem. Du fortjener at få det bedre og kunne sove godt uden at skulle være bange.

Venlig hilsen Katrine