Er hun ligeglad?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkassen.
Jeg har lige fået diagnoseret at jeg har ocd og angst. Jeg var selv til læge her idag og havde faktisk kun fortalt min mor om mine angst anfald.
Om morgenen har jeg den fase hvor jeg lige skal ligge og tænke på alle de måder mine nære kan dø på så jeg er forberedt for så føler jeg at det ikke sker.
det blev jeg så dog nød til at fortælle min mor og hun mente at det absolut ikke var ocd med bare angst for at miste.
hun virkede ærligtalt bare ligeglad og mente at det skyldes huset vi bor i da der er svamp, hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at det må være svært at føle, at ens mor virker ligeglad. Det lyder til at være svært, det du går igennem. I sådan nogle situationer har man ekstra meget brug for støtte, så jeg kan godt forstå du er fortvivlet over hvad du skal gøre.
Jeg tror det er vigtigt at huske på, at det kan være hårdt at se ens datter have det svært og være syg. Måske hun siger, at det er pga. svamp fordi det er rart for hende at have en fysisk forklaring, som måske ville kunne trøste og berolige jer begge? Nogle gange er det ekstra svært at håndtere problemer når man ikke ved hvad der forårsager dem.
Jeg synes det er rigtig godt, at du taler med din mor om dine problemer - det du mærker og føler. Tingene kan vokse sig så store i ens hoved hvis ikke man får talt om det med andre. Derfor er det også ærgerligt, at du føler, at du bliver mødt uden forståelse og opbakning, men husk på at du ikke ved om det reelt er sådan hun har det.
Måske det kunne være en god ide at snakke med din mor om det? Det lyder til at du er god til at fortælle hende hvordan du har det. Måske hun slet ikke er klar over hvordan du opfatter det hun svarer? Man kan finde på så mange forklaringer på hvorfor andre gør, kigger eller siger som de gør, men sandheden er, at man aldrig ved hvilken forklaring der er den rigtige før man spørger den person det drejer sig om. Derfor tror jeg I begge ville få gavn af at snakke med hinanden og støtte hinanden, selvom det er svært.
Du skriver i dit brev at du selv var ved lægen. Nu ved jeg ikke om din mor på et andet tidspunkt har været med, men ellers kunne det måske også hjælpe hvis du tog din mor med til lægen. Det kan være meget rart at høre om det fra en ekspert, som kan fortælle jer lidt om din angst og OCD.
Hvis det er for svært at snakke med din mor eller du ikke har mod på at tage hende med til lægen, men stadig har brug for at snakke med en om det, så har Cyberhus en rigtig god chat, hvor man helt anonymt kan snakke med en voksen om de tanker og følelser, der fylder hos en.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget.
Jeg vil ønske dig alt det bedste!
Venlig hilsen Astrid