Er han pædofil
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej!
Jeg er en pige på 14 og som skriver sammen med en 29 årig som har kontaktet mig. Vi er nu venner sammen på skype og han har været meget venlig mod mig. Han har spurgt om det var okay at han spurgte mig om noget lidt frækt skrev han. Jeg skrev bare at det var okay, han begyndte så at spørge om jeg var jomfu. Efter jeg havde svaret på det spurgte han om jeg gik med g-streng osv. Han sagde at jeg også godt kunne spørge ham om hvad som helst, og jeg spurgte så hvor han arbejder henne, og hvor høj han er. Hvilken by han bor i hans navn osv. Han spurgte om jeg ikke godt gad sende et billed af mig selv. Det skulle bare være et helt almindeligt billed. Men sener hen i vores samtale skriver han søde, og skriver hjerter. Han har og sendt et billed af ham selv så ved godt hvordan han ser ud. Han sendte også to billeder af hans pik. Det er ikke lige fordi jeg gider at se dem, så jeg loggede bare af skype. Vi havde også skypet lidt, men synes det var ret akavet så jeg kunne ikke. Selom han var stille og rolig omkring det. Så vi forsatte bare med at skrive sammen. Men jeg er kun 14 og han er 29, og han ved jo godt at jeg er 14. Er han pædofil eller er det bare sån hvad skal man sige normalt. Hilsen mig!

Svar:
Hej med dig...
Som jeg skrev i det andet svar, så er det super stærkt at du reagerer nu og det er vigtigt du reagerer, fordi din fornemmelse er nemlig rigtig. Og lad mig starte med at svare på dit spørgsmål med det samme... Ja, han er pædofil og det du er blevet udsat kalder man også for Grooming. Det betyder, at der er en ældre mand som opsøger unge piger eller drenge på nettet og først er rigtig sød, så du får tillid til ham. Men langsomt begynder det at handle om sex og hans mål med hele kontakten til dig er, at have sex med dig, enten på nettet eller at han på et tidspunkt vil spørge om I skal mødes i virkeligheden. Han lyder som en rigtig ubehagelig fyr og selvom han kan skrive søde ting til dig, så er han farlig.
Jeg synes du klarer det her rigtig flot og har gjort mange rigtige ting. Du har reageret på en mavefornemmelse, både da du loggede ham af og da du skriver herind. Jeg kan godt forstå du loggede ham af, da han begyndte at sende dig billede af hans pik. Det er meget forkert og faktisk er det meget ulovligt og han vil blive straffet for det, hvis politiet fandt frem til ham.
Jeg tænker der er 3 ting du skal gøre nu:
1.Det første der er vigtigt er, at du ikke har kontakt med ham mere og ikke sender ham nogen billeder eller andre personlige oplysninger, som hvor du bor, telefonnummer eller bliver venner med ham på Facebook, eller noget andet. Grunden er at en pædofil som ham her, kan man ikke stole på og selvom han fx. har sendt et billede af ham selv, er det slet ikke sikkert det er ham. Derfor er det så vigtigt at han ved så lidt om dig som muligt..okay?
2. Det andet er, at få fat i din far eller mor, en storebror/storesøster, eller en anden voksen du har tillid til. Fortæl det samme som du har fortalt mig (du kunne jo vise dem dit spørgsmål og mit svar) og så hvis dem dialogen du har haft med ham fyren. Hvis du stadig har dialogen og hans mailadresse, så er det en god ide at gemme den et sted på din computer, fordi det er faktisk beviser som jeg synes I skal få afleveret til politiet, så de kan finde ham og så kan han gøre det her til andre piger også.
3. Det tredie du skal gøre og måske kan den voksne hjælpe dig her, er at få slettet din skype konto, så han ikke kan kontakte dig igen. Hvis du har givet ham din mailadresse, skal du også skifte den.
Og til sidst vil jeg rigtig fortælle dig, at det her er der desværre mange unge der kommer ud for og det er så nemt at blive "forført" af en ældre mand, fordi han ved lige hvilke ord han skal bruge og hvordan han skal få dig overtalt til at sende et billede eller sige noget frækt. Så kære du.. du har fået en lærestreg og husk det her med ikke at begynde at chatte/skrive med personer du ikke kender og specielt ikke når de er meget ældre end dig. Du kan prøve at tænke over hvordan du ville gøre i uden for nettet...sommetider er det nemlig nemmere der at gennemskue de der fyre som bare er ude på at udnytte en.. på nettet kan det være lidt sværere, fordi man måske føler sig lidt sikre der?
Jeg synes det er super vigtigt, at du ikke står alene med det her og jeg håber rigtig meget at du får fat i en voksen der kan støtte og hjælpe dig. Hvis du mangler en voksen, så synes jeg du skal få chattet med en voksen herinde, måske kunne det være rart for dig.
Jeg håber du kan bruge mine råd og får afsluttet forholdet til ham..
Og så må du nyde din sommer :)
Venlig hilksen
Erroll