Er forholdet det værd?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Først vil jeg lige sige tak for en fed hjemmeside, med super gode rådgivere. Det er nemlig ikke første gang jeg bruger den og det bliver nok heller ikke den sidste.
Men sagen er, at jeg tvivler på om jeg skal blive hos min kæreste. Vi har været sammen i en smule længere end et år nu. Og det har da også været et godt år, men vi har selvfølgelig haft vores nedture som alle kærestepar har en gang imellem. Men synes hun er begyndt at blive en smule opmærksomhedskrævende. Hvilket jeg ikke forstår hun er over for mig, da jeg har opgivet en del for at være hos hende. Jeg opgav endda mit job, så jeg kunne rejse med hende til spanien i 3 måneder.
Siden min tidligere kæreste, som jeg virkelig holdt af, begik selvmord for nu 3 år siden, har jeg nærmest ikke lavet andet end at være der for min nuværende.
Den egentlige tvivl om vores forhold kom til mig igår aftes.
Vi havde været oppe at skændes igen, men hun gjorde det langt mere dramatisk end hun ellers plejede. Det endte med at hun truede med at begå selvmord. Siden min ubehagelige fortid med min sidste kæreste, blev jeg rasende og knust på samme tid. Selvfølgelig ved jeg godt at hun ikke vil gøre det, men det at hun kun sagde det for at gøre mig sur, ked af det eller hvad hun ville. Det gjorde mig virkelig bare så rasende. Det var så respektløst af hende.
Jeg har ikke talt med hende siden og tvivler virkelig på om vores forhold er værd at kæmpe for. Det er jo ikke første gang hun spiller så dramatisk. Denne gang gik hun bare alt for langt ud over grænsen.
Kan i give mig et svar eller råd omkring det i har læst? For jeg er virkelig i tvivl.

Svar:
Kære du,
Hvor er det dejligt, at du kan lide vores side. Du er meget velkommen hos os!
Det lyder til at din tvivl omkring jeres forhold fylder rigtig meget og det kan jeg sagtens forstå. Godt at du skriver ind, når du har brug for et råd. Det kan være en rigtig svær beslutning om man skal gå fra sin kæreste eller ej. Det bliver bestemt ikke nemmere jo længere tid man har været sammen, da man jo så også har investeret en del i forholdet. Det lyder faktisk til, at du har opgivet en del for hendes skyld. Jeg kan godt forstå du ikke ved hvad du skal gøre! Jeg vil prøve at komme med et par forslag til hvad du eventuelt kan gøre for at blive klogere på hvad du skal gøre:
Det gør mig ondt at høre med din tidligere kæreste! Jeg kan sagtens forstå du blev rigtig sur og vildt ked af det på samme tid, da din nuværende kæreste truede med at ville begå selvmord. Når man har haft selvmord tæt inde på livet, så fylder det meget for en og det er bestemt ikke noget man går og kommer med tomme trusler omkring. Du skriver også, at du ikke har snakket med hende siden den episode og jeg tænker, at I måske bliver nødt til at tale om hvordan din tidligere kæreste har påvirket dig: at du derfor er der rigtig meget for dine kærester og at det derfor også rammer ekstra hårdt hos dig, når hun truer med den slags. Måske ved hun ikke hvor meget det stadig rammer dig når hun siger sådan noget? Jeg kan sagtens forstå du synes det er respektløst, men man kan komme til at sige mange dumme ting i kampens hede og måske var det ikke for at såre dig at hun sagde sådan? Måske kan du også snakke med hende om dine tanker. Jeg ved godt, at det er en rigtig svær snak at tage uden at såre din kæreste, men man kan godt - på en god og ordentlig måde - få sagt ting man ikke bryder sig om ved et forhold, fx. det med at hun er så dramatisk lige pludselig. Nogle gange bliver man nødt til at spørge direkte for at finde ud af hvorfor et andet menneske gør som det gør - måske har hun en god grund til pludselig at være mere dramatisk end hun plejer?
Måske kunne det også hjælpe at skrive en liste med fordele og ulemper ved at blive sammen. Det kan måske lyde lidt koldt at gøre det sådan, men det kan være en god måde at få overblik over alle ens tanker og overvejelser. Ens tanker kan godt blive rodet i hovedet på en, og så kan det være svært at finde ud af hvad man egentlig føler, tænker og tror.
Noget som også kan hjælpe på et svært dilemma, er at snakke med en god ven eller en søster/bror om det. Som sagt kan det være rart at få en andens perspektiv eller bare det selv at skulle sige det højt kan hjælpe. Det kan også være at en ven eller søskende har et godt råd til dig som du kan bruge.
Husk på at det er DIN beslutning. Du skal gøre det du føler er det rigtige. Det er dig der skal have det godt med den beslutning du træffer
Du skal vide, at du også er velkommen til at snakke om det med en af de voksne rådgivere, som sidder i 1-1chatten. Du finder chatten her. Det kan nogle gange være rart at snakke med nogle som hverken kender en selv eller de personer det omhandler.
Jeg håber mit svar var en hjælp og at du får truffet en beslutning du har det godt med!
De bedste hilsner,
Astrid