Er det tid til at slå op?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg er en dreng på 18 år, som har været sammen med min kæreste i 2 år, og jeg er bange for at jeg ikke har de samme følelser for hende længere. Det er sådan at jeg holder meget af hende og ønsker hende det bedste. Min kæreste er et år ældre end mig. Jeg har ikke snakket med hende om det, da jeg er bange for at gøre hende ked af det, da jeg ved at hun stadig har følelser for mig, og hun gør det meget klart at hun elsker mig. Jeg har svært ved at sige det, fordi jeg ikke vil gøre hende ked af det, men jeg er også bange for at fortryde det, men det har gået mig på længe nu.
Indtil videre har jeg ikke rigtigt gjort tegn på, at jeg ikke har de samme følelser for hende længere, og jeg ved godt at det er forkert af mig. Når hun siger, at hun elsker mig, svarer jeg med refleks at jeg også elsker hende, men jeg føler mig som en idiot hver gang, for jeg er i tvivl om jeg stadig elsker hende. Jeg er holdt op med at ligge op til kye, men når hun gør det, kysser jeg hende, men det føles ikke som det plejer, det føles lidt som at kysse en fremmed.
Jeg er kommet frem til den konklusion, at jeg nok bliver nødt til at gå fra hende, men jeg er bange for at såre hende, da hun hele tiden snakker om "vores fremtid". Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal gøre det, for jeg har virkelig svært ved at skulle sige det til hende, da jeg stadig er glad for hende, men mere som en god ven end om en kæreste, og jeg ved godt at venskabet ikke varer hvis jeg slår op, men.. Hjælp!
På forhånd tak!
Mvh anonym 18-årig dreng

Svar:
Kære "anonyme dreng"
Jeg kan forstå på dit brev, at du har været sammen med din kæreste i nogle år og ikke længere har de samme følelser for hende. Selvom du ikke længere kan gengælde hendes følelser, fortæller du, at du stadig holder meget af hende og vil hende det bedste - og det er helt naturligt. Når nu I har været kærester så længe som I har, vil dine følelser ikke typisk stoppe fra den ene dag til den anden. Derimod vil de ofte aftage med tiden og sandsynligvis blive mere venskabelige (som de lyder til at være fra din side).
Jeg kan sagtens forstå, at det går dig på, at du har svært ved at fortælle hende sandheden. Det må være ubehageligt at skulle skjule, hvordan du i virkeligheden har det. Jeg kan også godt se, at du undlader at fortælle hende om dine manglende følelser "i den bedste mening", fordi du ikke vil gøre hende ked af det. Men når du ikke mener det, når du fortæller at du elsker hende eller føler, at du kysser en fremmed, når I kysser hinanden, så er det ved at være tid til, at fortælle hende sandheden. Jeg ved, at det kan være meget svært at være den der "slår op" og faktisk kan det være ligeså smertefuldt, som at være den, der bliver slået op med (netop af de grunde, som du er inde på).
Jeg tror desværre ikke, at du undgår at såre hende, men jo før du kan få dig til at fortælle hende, om dine ændrede følelser jo bedre. Du virker som en meget sød og betænksom fyr og når du skriver, at du ønsker hende det bedste, så tror jeg, at det bedste vil være, at fortælle hende sandheden hurtigst muligt. Jeg tror desværre, at du risikerer at såre hende endnu mere, ved at blive sammen med hende, når du ikke har lyst til det. Du kommer således nemt til at give hende endnu flere forhåbninger om fremtiden, som du ikke kan være med på. Måske kan du vende tankerne lidt i dit hoved - for ingen har lyst til at have en kæreste, som ikke længere har nogle følelser tilbage. Du kan også forestille dig den omvendte situation, at du er din kæreste, for vil du så ikke også hellere have sandheden af vide - selvom den gør ondt?
Som sagt, virker du som en meget betænksom fyr - så jeg er sikker på, at du nok skal få det hele sagt på en ordentlig og god måde.
De bedste hilsner
Signe