Er det psykisk vold?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg har en person i mit liv som får mig til at føle mig skidt tilpas. Jeg har læst om psykisk vold idag men er i tvivl om der ligefrem er tale om psykisk vold- det som denne person udsætter mig for. Hun svarer sådan "i flæng" på mail kontakt, også det føles som om hun "straffer" mig. Når hun gør noget jeg ikke bryder mig om, så siger hun til mig, at jeg misforstår hende og hendes hensigt/handlinger. Når vi taler sammen så kigger hun ofte væk eller ser ud som om hun keder sig. Hun skælder sommetider verbalt ud men kan ikke se selv, at hun bruger nedladende tonefald. Hun "undskylder" sig med, at det en mig der tager fejl af hende. Det er blevet sådan, så jeg har ondt i maven når jeg får mail eller skal aftale at se hende. Hun ydmyger mig også sådan "non- verbalt" ved sit blik eller når hun taler, så siger hun noget som hun så ikke forholder sig til. I weenenden blev jeg sur! Det har jo hobet sig op og hun "sparker" verbalt til mig. Og tager ikke ansvar og sætter mig på plads. Så skrev jeg i weekenden alt det jeg ville sige, måske lidt for ærligt- Men det var ikke uvenligt, Idag skirver hun så til bage noget hen ad:
"Hvordan kom du nu her hen igen. Det er så synd for dig at du er så ambivalent. Det må være hårdt for dig".
Som I kan se, så ydmyger hun mig, når jeg søger at skrive, hvad hun gør ved mig.
Men hun har "kørt" rundt med mig så jeg er i tvivl om det jeg føler ER pjat eller om jeg skal lytte på, og handle på, at hun aldrig kommer til at forstå, at det hun gør det får mig til at føle mig lille og meget lidt værd.
Jeg skal se hende på tosrdag, men det vil jeg sådan set ikke. Jeg får det værre af at se hende og have kontakt via mail.
Hvor meget skal man finde sig i? Jeg er ikke vant til at sætte grænser men måske jeg skal lytte til mig selv nu, og sætte denne person stolen for døren, desuagtet, at hun ikke kommer til at forstå hvorfor vores relation må ophøre? Kan I råde, hvornår skal man sige stop til et menneske der skiftevis "krænker" og så er sød for så at krænke igen og så videre!?!

Svar:
Kære dig..
Mange tak for dit brev.
Det lyder til, at denne person fylder rigtig meget i dit liv lige nu, og at du føler dig uretfærdigt behandlet.
Selvom du har prøvet at fortælle personen, hvordan du har det med de ting, der bliver sagt og gjort, så er der ingen respons eller forståelse for dine følelser,
så jeg kan godt forstå, hvis du kommer i tvivl om, hvorvidt det du føler, bare er pjat eller ej.
Først og fremmest så vil jeg sige, at det er helt okay at være i tvivl omkring, hvad man skal stille op i sådan en situation, som du står i der. Det er flot, at du selv har taget kontakt til personen og fortalt om, hvordan du har det med de ting, der bliver sagt og gjort over for dig.
Du skriver, at du føler og at du tror, at du bliver udsat for psykisk vold af denne person. Psykisk vold referer til måder, hvorpå en person ydmyder, skader, skræmmer og krænker en anden person blandt anden ved magt, kontrol og grænseoverskridende handlinger. I bund og grund så handler psykisk vold om en grundlæggende respektløs og umenneskelig behandling af en anden person og dennes grænser. Det er svært at sige, om det er direkte psykisk vold, du har oplevet. Men i hvert fald er du i en situation lige nu, hvor du føler, at dine grænser bliver overtrådt og du føler dig skidt tilpas.
Du spørger, hvor meget man skal finde sig i.. Det er forskelligt fra person til person, hvor meget man kan tage før filmen knækker. Det lyder til, at dine grænser er blevet overskredet for længst, og at du ikke ønsker at opretholde den releation, du har til personen, mere. Jeg synes derfor, det er vigtigt, at du mærker efter indeni, hvad der føles rigtig for dig at gøre nu. For at kunne være i en relation til en anden, er det vigtigt, at vi føler os trygge og accepteret som mennesker. Der skal være en gensindighed fra den anden part og en forståelse af vores følelser og vores grænser. Du skal derfor gøre op med dig selv, hvorvidt du selv ønkser at fortsætte denne kontakt til personen eller ej. Jeg kan ikke give dig det endelig svar på, hvor meget man skal finde sig i, men det er vigtigt, du selv mærker efter, hvor din grænse går til, og hvor meget du ønsker at stå model til. Selvom man ikke vant til at sætte grænser, så når man alligevel et punkt, hvor man føler, man har fået nok. Det er her, du skal mærke efter, og stå ved dine følelser, og enten fortsætte din relationen til personen, eller afbryde kontakten helt. Man skal også huske at tænke på selv sig - hvad får man egentlig ud af sådan et venskab/relation til en anden person, hvis man kun føler, at man bliver dårlig behandlet i selskab med personen?
Jeg håber, du kan bruge mine ord og tanker til noget, og at du finder ud af med dig selv, hvad der er bedst for dig at gøre i denne situation.
Jeg er sikker på, du nok skal træffe det rigtig valg.
Kærlig hilsen
An