er det Omsorgssvigt
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Min mor er aldrig hjemme hun skælder mig ud når jeg er ked af det og hun siger jeg er et problem barn og jeg ikk dur til noget og hun slå mig også hun går også lyver om til hende veninder om at jeg er så sød også når de ikke er her skælder hun mig ud så jeg bliver ked af det og personer fra gaden spørger hvad sker der hjemme hos dig og jeg siger ikk noget for jeg ville ikk have at de ved det... jeg ville bare hører om det er omsorgssvigt

Svar:
Kære du
Det lyder til at det er rigtig svært med din mor, og at det ikke er særlig rart at være derhjemme. Du spørger om det er omsorgssvigt, men jeg kan desværre ikke vurdere det, fordi jeg ikke ved nok om situationen... Men jeg kan fortælle dig, at det ikke er i orden det hun gør, det er ikke okay at hun er sådan efter dig og at det faktisk også er ulovligt at slå sit barn!
Du skriver du ikke vil have at nogen ved det, men jeg tænker at du skal overveje at fortælle det til nogen, for sådan skal du ikke gå og have det derhjemme. Måske har du en lærer du kan fortælle det til? Eller måske kender du en anden voksen, du har det godt med, som du kan fortælle det til? Jeg synes du skal fortælle det til nogen, fordi 1. når man bliver slået og skældt ud på den måde du gør, kan det gøre rigtig ondt indeni og det er rigtig vigtigt man får snakket med nogen om de følelser. 2. Fordi jeg synes du skal overveje om du skal fortsætte med at bo hos din mor - det er ikke sundt at bo sådan et sted, og hvis du får fortalt det til nogen kan I sammen kontakte kommunen og se hvilke muligheder du har. Har du selv mod på det, kan du også selv kontakte kommunen og fortælle det, og bede om hjælp til at komme et andet sted hen at bo.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk du er velkommen på chatten, hvis du har lyst til at snakke med en af os om hvordan du har det derhjemme.
Mange tanker fra Heidi