Er det ikke forkert
brevkassespørgsmål af
J9
9 år
Hej min pleje mor og plej far fik besked fra lægen om de skulle ha præcis min feber og det var fra endetarmen da jeg ikke har spist hele dagen  men nægte er jo 9år så efter 1tind og jeg stadig nægte bliv det en slags overgreb hvor de holdt mig i mens jeg har siden ikke ville snakke med dem og har været gal i mine øjne gør de noget de ikke må hilsen dreng 9år

Svar:
Kære du
Det må have været en voldsom oplevelse, at blive holdt på den måde...og Jo, jeg synes det var et overgreb, du har oplevet.
Jeg kan godt forstå du sagde fra, og er rigtig vred nu.
Det lyder som om dine plejeforældre, gjorde som de gjorde, fordi de følte at de var nødt til det. Fordi de havde fået at vide, af lægen, at det var vigtigt at temperaturen blev taget i endetarmen.
Mange forældre har måske også prøvet at deres barn skulle have noget medicin, som barnet nægter at tage, fordi det føles helt forkert at sluge en pille. Så de voksne føler de er nødt til at holde barnet og tvinge barnet til at sluge pillen.
Det er på den ene side vigtigt at barnet får pillen. På den anden side er det et overgreb, at holde barnet og tvinge på den måde.
Hvis lægerne har sagt at temperaturen SKAL tages i endetarmen, må det være fordi det var vigtigt at din temperatur blev målt meget præcist. Og det er mere præcist at tage temperaturen i endetarmen, i forhold til at gøre det i munden.
Men jeg kan virkelig godt forstå, hvis det ikke føles rart.
Måske kan du snakke med dine plejeforældre om at du selv kan gøre det næste gang. At de for eksempel kan gå ud fra dit værelse, så du kan være alene og tage din temperatur. Når du så er klar kan du selv tage termometeret ud og kalde på dine plejeforældre.  På den måde bliver det måske lidt mere privat, og ikke et overgreb.
Jeg håber du får snakket med dine plejeforældre om det, så I sammen finder en bedre måde at gøre det på, hvis det skulle blive nødvendigt igen.
Husk at du også altid kan bruge vores chat, hvor du kan snakke med en voksen rådgiver, hvis du oplever noget som går over dine grænser, og som føles forkert. Både hvis du en anden gang oplever noget der føles forkert, men også hvis du har brug for at tale lidt mere om den her oplevelse.
Og så håber jeg at du snart bliver frisk og rask igen...hvis du stadig er syg.
Mange hilsner
Niels-Christian