Er det en spiseforstyrelse?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg er en pige på 12år. Jeg tror jeg skal starte fra en ende af. Men jeg er 165høj og vejer mellem 40-42 kilo
jeg er lidt ked af at jeg vejer så lidt.. Der er også mange af pigerne fra min klasse der siger til mig at jeg er tynd og jeg ved det jo godt
jeg siger også til dem at jeg ikke kan gøre for det. L. fra min klasse siger det hele tiden til mig.. Hun siger også at det er fucking snyd
men jeg ville gerne vide om det er en spiseforstyrelse for jeg æder stort set hver anden time og jeg tager bare ikke på af det,
Men er det en spiseforstyrelse eller bliver det til en?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan sagtens forestille mig, hvor irriterende det er, at andre folk kommenterer din vægt. Uanset om man er for tynd, tyk eller normalvægtig, er det aldrig sjovt, at andre skal blive ved med at fortælle én, hvordan man ser ud. For man ved det jo godt selv.
Jeg kan starte med at svare dig, at det ikke lyder til, du har en spiseforstyrrelse. En spiseforstyrrelse betyder, at man ikke spiser, som man skal, fordi man gerne vil have sin krop til at se anderledes ud. Jeg tænker dog, at hvis du kun spiser hver anden time, for at tage på - og ikke fordi du er sulten, så kan det udvikle sig til en spiseforstyrrelse i længden. Du skriver, at du spiser hver anden time, fordi du gerne vil tage på, men det lykkedes ikke. Hvis du føler, at du er ude af stand til at kontrollere, hvor meget du spiser, kan det ende med,  at du begynder at tvangsoverspise. Hvis du spiser, selvom du er mæt, kun fordi du gerne vil tage på, spiser du mere end kroppen har brug for, og det er slet ikke sundt.
Hvis du føler, at du tvangsoverspiser, kan det være for at beskytte dig selv mod de svære følelser og oplevelser, du har i forbindelse med at andre kommenterer din vægt. Ved at spise mere end du behøver, viser du de andre, at du sagtens kan spise en masse, og samtidig håber du på, at du tager på af det. En grund til at du ikke tager på, kan være fordi du har et lavt stofskifte. Det betyder, at din krop er god til at nedbryde maden, så det ikke udvikler sig til fedt. Jeg synes, at du skal begynde at tænke på, hvor tit du spiser, og hvad du spiser. Du skal stoppe med at spise, når du ikke længere føler dig sulten. På den måde udvikler dine spisevaner sig ikke til en forstyrrelse.
Spiser du, fordi du er sulten, kan jeg fortælle dig, at man i din alder har brug for en masse ekstra energi, som man får fra maden, fordi kroppen skal til at udvikle sig. Snart (hvis ikke allerede) begynder puberteten, hvor din krop udvikler sig til en voksen krop. Kroppen bruger den ekstra energi til for eksempel at danne kvindelige former som bredere hofter og større bryster. I denne periode kan du opleve, at du helt naturligt vil tage på. De fleste piger tager på i puberteten, fordi der her produceres en masse ekstra fedt. For dig kan det være en fordel, når du gerne vil tage mere på. For andre piger, er det ikke sjovt at tage mere på. Men det er vigtigt at huske på, at det er en naturlig og helt normal ting, at man tager på, når kroppen udvikler sig. Så jeg synes, at du skal vente et års tid, og se om du ikke kan begynde at se en forandring med din krop.
Til sidst vil jeg lade dig huske på, at det hverken er sundt at være alt for tynd eller alt for tyk. Selvom man er tynd, kan man sagtens være usund uden man bliver tyk. Hvis man spiser en masse usundt og ingen motion dyrker, kan kroppen ikke udvikle sig normalt, og det kan være svært både at tage på eller tabe sig. Hvis man sørger for at spise tre store måltider (morgenmad, frokost og aftensmad) og tre små melemmåltider i form af grøntsager, rugbrød eller frugt og drikke en masse vand i løbet af dagen, får kroppen den energi, den har brug for. Vi ser alle forskellige ud, og rigtig mange er ikke tilfredse med sin krop eller vægt. Jeg synes, at man skal elske at holde af, hvordan man ser ud - uanset om man så er lidt for tynd eller lidt for tyk. Det er den krop, som man er skabt med - og den krop man skal bo i hele livet, så man kan ligeså godt lære at holde af kroppen. Så længe man spiser sundt og varieret og får lidt motion hver dag, er der ingen grund til bekymring. Kig dig i dit spejl uden tøj på - og se hvor fantastisk en krop du har. Øv dig i at kigge i spejlet og se om du kan se nogle forandringer med kroppen. Lær at holde af din krop som den ser ud nu, og de forandringer der kommer i løbet af de næste par år.
Når de andre piger kommenterer din vægt, kan du fortælle dem, at det er sådan, du er skabt. Andre mennesker er skabt med en tendens til at være lidt for tykke, mens du er skabt til at være tynd. Det er ikke snyd at være tynd - der kan være ligeså mange problemer med at være tynd, som der kan være for dem, der er tykke. Det kan godt være svært for andre mennesker at forstå, at der kan være ulemper ved at være for tynd. Du kan måske prøve, at forklare de andre piger, hvorfor du ikke synes, at det er sjovt, at de kommenterer din vægt.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ha´ det godt.
Venlig hilsen Mette