Er der noget galt med mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus.
Her på det seneste er jeg begyndt at være meget nedtrykt og kan ikke lide at være sammen med mine venner og veninder. Jeg kan på heller ingen måde håndtere larm. Ikke en gang en lille smule. I skolen når vi skal arbejde alene sidder jeg og græder inde i mig selv fordi der er for meget larm omkring mig. Jeg sidder også og er bange for bare at bryde sammen og begynde at skrige eller noget imens alle bare ser på. Så når jeg kommer hjem og sætter mig på værelset begynder jeg at slå mig selv rigtigt hårdt i hovedet og ind i mod mine ører og prøve at tale lidt med Mig selv for at overdøve larmen som om jeg er totalt skør. Jeg kan ikke styre mig selv når larmen er der. Nogle gange bliver jeg også nødt til at gå lidt i timerne hvis jeg Knækker sammen. Jeg ved godt at det er en dum ide at slå sig selv i hovedet og sådan noget, men det er som om jeg får det bedre at at banke mit hoved ind i en væg mange gange eller slå mig rigtig hårdt.
En anden ting er også at jeg er meget perfektionistisk og gerne vil have alt i orden og alt er perfekt. Jeg tror også at det på en måde har noget at gøre med at jeg ikke helt kan håndtere alt den larm. Her på det sidste har jeg også følt at jeg ikke trækker vejret sådan helt ordenligt (nogle gange for hurtigt og andre gange for langsomt) og så har jeg haft ondt i mit hoved og min mave. Jeg har også haft et par muskelsmerter, men jeg ved ikke om nogle af de ting kan have noget med alt det at gøre. Det værste er bare at jeg ikke kan falde i søvn. Hver dag er jeg gået i seng kl. 21.00 og så har jeg bare ligget og stirret op i mit loft og ikke kunne falde i søvn. Hvis jeg er heldig falder jeg i søvn omkring kl. 1.00 - 2.00 og så vågner jeg kl. 4.00 og kan ikke falde i søvn igen.
Jeg ville bare vide om i måske havde nogle råd der kunne hjælpe mig med nogle af de forskellige ting?
Tak på forhånd.

Svar:
Kære du.
Du skriver, at du på det seneste er begyndt at isolere dig, fordi du ikke kan håndtere larm. Jeg forstår det, som om det både gælder larm inde i dig selv og udenfor dig. Du har svært ved at rumme larmen og er bange for at bryde sammen, mens andre ser det. Det kan jeg godt forstå. Vi mennesker har brug for ro omkring os hver dag for både at kunne arbejde og hvile bedst muligt. Når du har brug for at slå dig selv for at få larmen til at gå væk, er det selvfølgelig ikke så godt. Det kommer der ikke noget godt ud af. Ingen har brug for at blive slået for at få ro.
Du skriver blandt andet også, at du er perfektionistisk og kan have svært ved at trække vejret ordentligt og har svært ved at falde i søvn.
Som jeg ser det, kan det måske være godt at skille tingene lidt ad, for måske bedre at kunne overskue dem:
1) Er der normalt meget larm i din skole/klasse eller er det mest inde i dig, at du oplever larmen? Mange mennesker oplever det som meget forstyrrende/stressende, hvis de skal arbejde, mens der er meget larm omkring dem. Hvis larmen mest er inde i dig selv, kan det også være en form for kroppens signal til dig om, at du måske skal have hjælp til at kunne slappe bedre af i din hverdag. Der findes mange måder, man kan lære at slappe af på, fx. yoga, mediation osv.
Du bør tale med din lærer om larmen i klassen/skolen, hvis det drejer sig om at få ro udenfor dig selv, så han/hun kan hjælpe dig med at finde ro til at kunne være i skolen.
Hvis larmen mest er inde i dig selv, kan det være en god idé at tale med dine forældre og din læge om det, da det er vigtigt at komme ud med det til nogle voksne, som kan hjælpe.
2) Du skriver, at det hjælper dig at slå dig selv eller banke hovedet ind i væggen for at få larmen til at gå væk. Dette er ikke nogen god løsning for dig. Det er aldrig godt at skade sig selv. Det er bedre at søge hjælp i tide. Jeg vil råde dig til at gå til din læge og fortælle ham/hende om larmen inde i dig. En læge har tavshedspligt og kender til måder, man kan tackle larmen på.
3) Du skriver, at du er perfektionistisk og gerne vil have, at alt er i orden og perfekt. Det kan - som du selv skriver - også være en god måde at kontrollere uroen indeni på. Så længe du er opmærksom på, at det ikke tager overhånd, men at du også accepterer at lave fejl indimellem, er det ok. Det er faktisk vigtigt også at turde lave fejl indimellem.
4) Du beskriver nogle fysiske symptomer, som jeg tolker som en form for stress. Du har svært ved at trække vejret ordentligt, har ondt i hovedet, musklerne og maven og har svært ved at falde i søvn. Når du ligger vågen, er der så nogle særlige tanker, som melder sig hos dig?
Måske du kunne prøve at gå lidt senere i seng og se, om du lettere kunne falde i søvn? Nogle gange hjælper det at være "rigtigt træt", inden man lægger sig i sengen for at sove. Du kunne måske også sørge for at være fysisk træt i løbet af dagen ved for eksempel at løbe/gå en tur, dyrke sport osv., så du bliver træt, når det nærmer sig sengetid?
Jeg tror, du kunne have gavn af at begynde at træne din vejrtrækning og afslapning, f.eks. ved hjælp af yoga, meditation eller lignende. Der findes flere steder, hvor man kan gå til sådan noget og det behøver ikke at koste mange penge.
Det vigtigste er, at du sørger for at passe godt på dig selv ved at tale med din lærer om eventuel larm på skolen, tale med dine forældre og din læge om larmen indeni og lærer at slappe af bedst muligt, så du også kan få sovet om natten.
Husk altid, at du ikke skal gå alene med problemerne. Tal med de voksne omkring dig og vær ikke bange.
Jeg er sikker på, at det nok skal lykkes for dig.
Mange hilsner fra Linda