ensomhed. Forvirret,følsom
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg har det meget mærkeligt. Jeg er ensom, går til daglig på gymnasie. Snakker med nogle piger, men jeg laver ikke noget med dem efter skolen. Ved ikke hvorfor, jeg har det skidt og er rigtig flov over for mig selv. Det er selvfølgelig ensomt at tage hjem fra skole, til træning, eller ja nu hvor jeg snart får arbejde, og så bare hjem.
Jeg har lavt selvværd, grundet nogle epsioder da jeg var yngre, der blev jeg nemlig holdt udenfor pga min vægt ( var lidt større end gennemsnittet). Problemet er at jeg ikke kan fortælle nogle om det. Mine forældre har en anelse om det, og har ytret at de synes jeg skal få nogle veninder. jeg har nemlig aldrig nogle på besøg.
Jeg elsker mærkevarer, og jeg køber gerne de dyre ting, ( det gjorde jeg da jeg havde arbejde ) og jeg føler jeg bliver mere værd med mærkerne. Min farmor er også sådan med mærkevarer, hun føler sig bedre.
Til at stille min ensomhed skriver jeg med en fyr på 22 over sms. Jeg aner ikke hvorfor, men bliver ved med at inbilde mig at jeg synes han er sød. Vi har skrevet i otte mdr, og jeg tør ikke spørge hvad han vil med mig, aner ikke selv hvad min hensigt med det her er. Meningen var vi skulle mødes sidste år i december, men han aflyste fordi han var blevet syg. Jeg forventer ikke noget, men er åben for at mødes med ham. Men har fortalt det til nogen fra min klasse, de jeg snakker med, og de mener jeg skal droppe ham. jeg kan ikke fortælle at han gir lidt lys i tilværelsen, og ja..
Jeg forestiller mig nogle gange at vi mødes og har sex.. Det er måske forkert, men jeg føler mig tiltrukket af ham, selvom jeg godt ved at en del af det er nogle forventninger jeg har fået efter vi har skrevet. Er jeg helt ude og skide? er det forkert? Jeg tror måske også at jeg gør det fordi at mine forældre er muslimer, ( så er jeg vel også?) og jeg ved at man ikke må have sex før ægteskab. Jeg føler jeg er lidt i mod det, og har en enorm trang til at kunne have sex og ja bestemme over min krop. Er det fordi jeg er oprørsk at jeg gør det?
jeg ved ikke hvem jeg er, og jeg aner ikke om mine holdninger jeg har nu, afspejler den jeg er, og måske er på vej til at udvikle mig til. Er det forkert jeg tænker sådan? Altså man siger at man udvikler sig i pubertetsårene, og man vil være under udvikling med sin identitet og sine holndninger også.
Hvad hvis jeg gerne vil dyrke sex, men mine forældre siger det en synd? Må jeg godt? ER jeg dum fordi jeg tænker anderledes?
hjælp mig :( jeg har det ikke så godt.
mvh ''Tanne''

Svar:
Kære du
Jeg kan høre på dit brev at du har rigtig mange overvejelser, tanker og følelser og at de fylder dig helt op indeni lige nu. Det forstår jeg godt, for de tanker du har er svære, identitetsskabende og kræver meget energi at gå rundt og tænke på, særligt hvis man har dem alene. Du beskriver forskellige slags problematikker og jeg vil forsøge at svare dig på dem ved at dele dem op.
Som det allerførste vil jeg gerne sige at mange af de tanker og følelser du har er nogle som mange på din alder har. Når man er teenager er man i gang med at finde ud af hvem man skal være, hvordan man skal være og man kigger rundt på sine jævnaldrende for at se om man ligner. Det kan være rigtig hårdt at finde frem til sin egen identitet og for de fleste mennesker er det en lang rejse med både op- og nedture. Den ene dag er man tilfreds og glad og dagen efter trist og oprørsk. Det er svære og hårde følelser at have, især hvis man ikke har nogle at dele dem med.
Ensomhed
Du fortæller at du oplever en stor ensomhed og at det er noget du tænker meget over når du er i skole eller er derhjemme. Det kan være svært at føle sig alene, særligt når man har en følelse af at alle andre snakker sammen og har det sjovt. Alle mennesker har brug for andre mennesker i deres liv, som man kan dele både de gode og de svære tanker med. Jeg tænker derfor at det er rigtig vigtigt at du finder modet til at finde nogle venner. Det er svært og kan godt føles som en hård kamp, men jeg tror det vuil gøre dig glad at komme ud af ensomheden.
Hvis du har mod på det kan du prøve at begynde at snakke med nogle piger/drenge som du kan lide i gymnasiet. Er der nogle fra klassen, fra paralelklassen eller måske fra de ældre klasser som du synes virker søde? Se om du kan følges med dem mellem timerne, sidde med dem i frikvartererne eller snakke med dem til en fest. Du kan også overveje at melde dig ind i en ungdomsklub, i en forening på gymnasiet eller et tredje sted, bare et sted hvor du møder andre end dem du normalt snakker med og som måske deler de samme interesser som dig.
Der er også nogle steder hvor man kan møde andre unge der en gang i mellem kan føle sig ensomme. Jeg tænker at du kan overveje at kontakte dem, det er både online og fysisk. Der findes Ensom Ung, hvor man chatte online og mødes til arrangementer i forskellige byer rundt om i Danmark. Derudover findes der Ventilen som også har mødesteder rundt omkring i Danmark, hvor man kan møde andre unge og snakke med frivillige. Alle der kommer de her steder synes at det er grænseoverskridende og usikkert og har i mange år følt sig ensomme. Netop derfor kan det hurtigere føles trygt at begynde at snakke sammen og hvem ved, om du kan møde nogle søde mennesker der.
Drengen
Jeg kan godt forstå at du synes at ham her fyren er spændende og at du bliver ved med at snakke med ham. Som du skriver er han dit lys i tilværelsen og det lyder til at du snakker med ham om mange ting. Jeg synes bestemt ikke at det er underligt eller at du behøver at droppe ham, bare fordi I endnu ikke har mødtes. Jeg tror at rigtig mange mennesker har prøvet at blive fascineret af en som de ikke en gang har mødt og især hvis man går rundt og føler at man mangler nogen at snakke med.
Du skriver at du bilder dig selv ind at han er sød, er du i tvivl om det? Hvis du har det ok med ham, så synes jeg at du skal se om I ikke kan finde en måde at mødes på. Lige nu fylder han rigtig meget i din bevidsthed, måske fordi I ikke har mødt hinanden. På den måde bliver han ved med at være denne her figur som indeholder en masse godt og måske ville det være rart at finde ud af hvem han er, også i virkeligheden. Det er altid en god ide at man mødes et "offentligt" sted de første par gange, når man ikke kender hinanden. Det kan fx være på en cafe, i en park, i biografen eller et helt fjerde sted. Hvis han ikke rigtig siger ja eller tager initiativ til at mødes, så synes jeg at du skal overveje om du fortsat vil snakke med ham eller om du måske skal finde en anden sød fyr, der gerne vil møde dig i virkeligheden.
Sex
Det er bestemt ikke forkert at have tanker og fantasier om sex. Det er faktisk helt normalt og nogle man nemt kan få når man møder en person man godt kan lide. Du er lige nu teenager og der sker en masse med kroppen. Der er hormoner der suser rundt i kroppen og det kan være svært at styre hvornår, hvem og hvorfor man får lyst. Derudover så er teenageårene for de fleste præget af en masse eksperimenteren, fordi man skal finde ud af hvad man kan lide/ikke lide, også seksuelt.
Jeg kan godt forstå din lyst til at bestemme over din egen krop og bare springe ud i det her med sex. Når man har en følelse af at man ikke må noget, enten på grund af moral, tro eller ens forældres holdninger, så kan der godt skabes sådan lidt ekstra lyst til at gøre oprør. Jeg synes du skal mærke godt efter indeni dig selv, hvad den her lyst til at have sex med drengen handler om. Er det fordi du har sådan rigtig lyst eller er det måske nogle andre ting der gør det. Det er vigtigt at være klar til at have sex og at man gør det med en man har tillid til og føler sig tryg ved, for at det bliver en god oplevelse. Du kan overveje at skrive dine tanker ned i forhold til at have sex med ham drengen. Hvad er det gode ved det og hvad håber du at få ud af det. Men også hvad du frygter og måske hvorfor det lige er ham du gerne vil have sex med. Nogle gange kan man blive lidt mere klar over sine tanker, ved at skrive dem ned.
I forhold til at være fra en muslimsk familie og føle sig lidt usikker på det her med tro, synd og skam i forhold til sex, så findes der en hjemmeside der hedder Etnisk Ung. Her kan man få rådgivning, men man kan også læse om dilemmaer og problematikker i forhold til at komme fra en anden kultur.
Jeg håber at mit svar kan give dig lyst og mod til at tage de beslutninger der føles helt rigtigt for dig.
Venlig hilsen Marianne